Køresvenden af Selma Lagerlöf

af d. 3. maj 2012

180

2011

978-87-02-11107-1

Körkarlen

“Køresvenden” beskrives på bagsiden som ‘en blanding af gotisk roman og legende, der fortæller om menneskets fornedrelse og psykiske forfald, men også om kærlighedens kraft og nåde’. Det første er det virkelige gode ved denne bog, mens det sidste får romanen til at falde lidt til jorden.

Romanen, der i øvrigt fylder 100 år i år, begynder i en nærmest Poe-lignende stil, hvor miljøet er præget af fattigdom, druk og sygdom og hvor en mild uhygge har lagt sig som en mytisk tåge omkring den gode fortælling, der må siges at være leveret af en dame, der kunne sit skrivekram.

Historien begynder nytårsaften, hvor den gode Søster Edith ligger for døden. Det eneste, hun beder sine nære om, er at få bragt den fordrukne og ubehagelige David Holm til sig, inden hun forlader denne verden. Holm har imidlertid ikke planer om at besøge Edith, der forsøger at belemre ham med hellig, kristen snak, og han går i stedet på druk med nogle venner. Et underholdningsindslag fra Holms side til den festlige aften er historien om køresvenden; Dødens højre hånd, der tager sig af det beskidte arbejde og kører rundt i en faldefærdig spøgelsesvogn for at besøge de arme udvalgte. Køresvenden er en stilling, der hvert år bliver besat af en ny – nemlig den, som er den sidste til at afgå ved døden, inden året rinder ud. David Holm godter sig ved at fortælle så spændende en historie, men morskaben hører op, da Holm viser sig at være den, der må lade livet lige før midnat denne aften, og lyden af dødskærren lyder i det fjerne.
I sin nye uheldige situation får David Holm mulighed for at møde de mennesker, han har elsket og har behandlet ilde, og hvem ved, om det er muligt at få en chance til…

Som nævnt begynder romanen godt, rigtig godt, men det går desværre den gale vej. Fortællingen er gennemsyret af en kristen ideologi og den ‘lektie der skal læres’ bliver både noget forudsigelig og lidt kedelig at læse sig igennem. Jeg havde det lidt som Holm, der ikke kunne rumme alt den kristendom, der havde opslugt Edith; det er lidt for meget af det gode! Havde Lagerlöf derimod holdt sig til “menneskets fornedrelse og psykiske forfald”, er jeg sikker på, at dette havde været en gennemført vidunderlig bog.