af d. 5. maj 2012

188

2012

978-87-638-2055-4

Baby Jane (finsk)

“Da vi mødtes, havde vi begge fået stillet diagnosen svær depression”.
“Vi” er Piki og fortælleren, og deres møde fører til en voldsom forelskelse og et kærlighedsforhold. Populære Piki, der fører sig frem på barer, og ved hvordan hun skal behandle en kvinde. De lægger planer – de skal i Zoo sammen, ud i den nyfaldne sne – men intet af det bliver til noget, for Piki lider af panikangst og kan ikke forlade sin lejlighed i dagslys.

Langsomt går det op for fortælleren, at hun ikke har Pikis fulde fortrolighed, hun opdager, at en tidligere kæreste stadig fylder en del i Pikis liv – og jalousien melder sig, gnaver i hende, ødelægger forholdet. Samtidig har hun svært ved at kapere Pikis store forbrug af alkohol – det piner hende, at de ikke kan være sammen uden at Piki har drukket. Og når Piki ringer til hende og er svag, hører hun det ikke, orker ikke at høre, svigter:
“Jeg magtede ikke at lytte til Pikis stemme, når den blev lille og spag og endnu spagere og til sidst kom dybt indefra, hendes allerinderste stemme. Den måde den blev til en lille klokke, der slog på faretrommer. En lille klokke, der hang om halsen på en kattekilling, som var blevet efterladt i urskoven. Og jeg hørte det ikke.”

Fortællingen og personerne greb fat i mig og jeg lod mig føre ind i en verden der er fremmed for mig – både det miljø den foregår i, de to kvinders specielle måde at tjene penge på, og panikangsten, der mere og mere overskygger både Pikis liv og deres forhold. Det er en bog der beskriver en stærk kærlighed, en kvinde der er parat til at gøre alt for sin elskede. Men som på et tidspunkt trækker sig, sørger for sin egen overlevelse ved at gå ind i et forhold til en mand, udelukkende for at få tryghed, et varmt bad, en seng at sove i. Men stadig er det Piki – og savnet – der fylder i hendes hjerte. Beskrevet levende og troværdigt, med mange dialoger, som sprogligt gør bogen let at læse. Det er dog ikke en let bog – den berører en og man slipper ikke lige personerne og deres kærlighedshistorie, som ender så tragisk.

“Mit savn var så forfærdelig stort. Min krops afsavn så forstenende. Det sted, hvor Piki havde hentet mit hjerte og lagt det i sin hånd, det sted, som havde været så himmelråbende rødt, havde savnet forvandlet til grå lav. Og savnet lod mig ikke være i fred.”