365

2023

9788775870042

I kissed Shara Wheeler
Oversætter Nadine Beth Nielsen

1 udgave 1 oplag

Chloe Green flytter med sine to mødre fra Californien til den lille flække False Beach i Alabama, hvor hun kommer på Willowgrove Academy Highschool, en religiøs og snævertsynet skole. Hun har slidt gennem hele skole forløbet for at ende som den elev med det højeste snit på hele årgangen, men hun har en konkurrent, den smukke Shara Wheeler, datter af rektor og alles Darling.

40 dage før dimissionen mødes de i en elevator og  Shara kysser umotiveret Chloe og to dage efter til skolens gallafesten forsvinder Shara lige før kroningen af ballets konge og dronning skulle have fundet sted. Hele skolen snakker om hendes forsvinden, hvor er hun og hvorfor er hun stukket af. Shara Wheeler har dog efterlader sig spor i form af en række små lyserøde sedler. Det bliver starten på en udfordrende jagt for Chloe sammen med nogle af de på skolen.

Noget langtrukken, i min optik kunne der sagtens være skåret 100 sider af bogen, det havde strammet den op og fastholdt interessen, og jeg havde givet den fire stjerner. Når det er sagt, så er det en god bog der tager fat på nogle af de problemer der er ved at være teenager og prøve at finde sin egen identitet i et samfund der der snæversynet.

Skrivestilen er ikke uden humor, og der er plads til både grin og alvor.

Bogen er en YA bog hvis målgruppe er de 14-16 årige. Bogen har et lix på 24 (beregnet ud fra side 127)

Casey McQuiston (1991) amerikansk forfatter, bedst kendt for New York Times bedst sælgende debutroman “Rødt hjerte, blåt blod”, hvor sønnen af USAs første kvindelige præsident forelsker sig i en prins af England. McQuiston fik sin debut i ungdomsfiktionsgenren med “Jeg har kysset Shara Wheeler”, som blev inkluderet i Time Magazines 2022 Time 100 Next-liste.

Bogen er et anmeldereksemplar.