Rock Hudson skal ikke dø i Ukraine af Thorstein Thomsen

af d. 2. maj 2011

432

2011

978-87-638-1658-8

Thorstein Thomsens romanbiografi om dansk-tysk-amerikaneren Detlev Sierck, eller Douglas Sirk, som han senere kaldte sig, begynder i Hamborg, hvor Detlev voksede op og meget mod faderens ønske lod sig hverve til marinen under første verdenskrig. Oplevelserne var så grimme at han senere løj sig tre år yngre for at overbevise andre om at han umuligt kunne ha’ taget del i krigens ondskab.

Efter krigen kom Detlev hurtigt ind i teatermiljøet og havde allerede som 25-årig haft stor succes som instruktør og var blevet chefinstruktør på et teater i Bremen. Detlevs store passion var Shakespeare, som han tog med på sit repertoire hvert år. Han blev gift med skuespillerinden Lydia Brincken og fik sønnen Klaus.
Han forelskede sig siden i jødinden Hilde Jary, lod sig skille for kort efter at blive gift på ny. Efter nazisternes magtovertagelse fik han stadig vanskeligere arbejdsvilkår, men oplevede ikke desto mindre nogle store succeser. Da den politiske situation spidsede til i 1938 lykkedes det ægteparret at flygte og nåede akkurat den sidste passagerbåd fra Rotterdam til Amerika.

Selv om Detlev Sierck var blevet et kendt navn i sit hjemland var jobmulighederne som tyske tilflyttere i Californien ringe, og parret begyndte som høseavlere for at skaffe sig en levevej. Efter en tid begyndte tilbudene om filmarbejde dog så småt at komme, omend kun til Detlev og parret flyttede til Los Angeles. I løbet af nogle år fik Detlev, nu med navnet Douglas Sirk skabt sig et stort publikum, trods anmeldernes noget negative omtale af hans film. Detlev opdagede den smukke, men ikke særligt talentfulde Rock Hudson, jævnaldrende med sønnen Klaus, som omkom på østfronten i ’44. Rock blev en slags erstatning for den søn, som han allerede havde mistet længe før, nemlig da han lod sig skille.

Jeg kan desværre ikke huske Douglas Sirk’s film; men det lyder da interessant, at han er blevet revurderet og hans kunstneriske anseelse bestyrket.
Romanbiografien er da også interessant, men indfrier dog ikke helt mine forventninger. På mig virker det som om Thomsen har sat sig mellem to stole. Som biografi betragtet er der nogle alvorlige huller, og som roman bliver den lidt ujævn, fordi Thomsen virker bundet af sine indsamlede data. Og jeg synes man skal alt for langt hen i historien før det lykkes Thomsen at formidle lidt af Sirks kunstneriske ideer og dermed begrunde hans betydning som instruktør.
Detlevs forhold til de to kvinder i hans liv er imidlertid fint skildret. De betalte begge en høj pris for deres kærlighed til en mand, som satte sit arbejde højest…