H.C. Andersens eventyr om bøger og om at skrive af H.C. Andersen

af d. 9. november 2016

66

2016

9788763850087

1 udgave

Vi kender alle H.C.Andersen (1805-1875 ) og hans mange dejlige eventyr, der er fornøjelig læsning for børn og voksne. H.C.Ørsted (1777-1851 ) ven med H.C.Andersen, udtalte i sin tid, at H.C.Andersens romaner ville gøre ham kendt, men eventyrene ville gøre ham udødelig, og man må sige, han fik ret.
Nu har Høst & Søn taget kærlig hånd om den gamle digter og lavet tre små tematiske bøger. En om dyr, en om ting og så denne om bøger og om at skrive. Eventyr – om bøger og om at skrive, er nu ikke kun eventyr. Bogen indeholder seks eventyr og to digte, der har det til fælles, at de fokuserer på digterens kvaler og inspirationskilder. Bogen starter med det lille eventyr “ABC-bogen” og her efter digtet “Alphabet-Bouquet”. En fin lille finurlighed at anbringe disse ved siden af hinanden, da de sætter hinanden i relief. Så følger de resterende fem små eventyr som “Den uartige dreng” (som hos mig bringer minder om barndommen, hvor min morfar læste den højt for mig), og slutteligt kommer digtet “En guddoms tanke er du, poesi”, et fantastisk digt som jeg ikke tidligere er stødt på.
Det er en dejlig lille bog, som passer fint til værtinde gave. Den er overkommelig i pris og lækker i kvaliteten både i indbinding, tryk og papirkvalitet. Personligt synes jeg, at ideen med at lave tema er forfriskende, og får mig til at se med lidt andre øjne på eventyrene, fordi de nu er samlet i en anden kontekst, end den mere normale tobinds eventyrsamling. Så selv om der er tale om gammel vin på nye flasker….så er smagen sublim.