0 kommentarer

Det gode menneske af Keld Conradsen

af d. 25. maj 2026
Info
 
Sideantal

285

Udgivet

2026

ISBN

978 87 7641 093 3

Udgave

1. udgave

 

Noget af det bedste ved Keld Conradsens tænksomt-selvbevidste roman “Det gode menneske” er, at den ikke taler ned til sin læser. Tværtimod fordrer den et vist dannelsesniveau, og dette mod til med åbne øjne at afgrænse sit publikum skal både forfatteren og forlaget af ros for. Ingen leflen for laveste fællesnævner her: Forstår du ikke begrebet altruisme, så glem det; magter du ej heller et par skovlfulde hardcore videnskabsteori smidt ind i handlingen, så glem det.

Altruisme er essensen af det gode, uegennyttige menneske; altså af hjertet gode. Men findes den slags individer overhovedet? Er eksempelvis Bill Gates altruist, fordi han er i færd med at forære sine fantasilioner af dollar væk til godgørende formål? Hvad med Moder Teresa og Ghandi? Eller hvad med soldatermyrer, der blindt ofrer deres liv for dronningemyren? Er det muligt at være uselvisk, når vores gener, vores arvemateriale, er skabt griske og konstant kæmper for vores egen overlevelse. Survival of the fittest – udelukker dette alment accepterede koncept ikke ægte altruisme? Dét er dybest set spørgsmålet.

Et andet centralt spørgsmål: Hvem er L.?

‘“Det gode menneske” er en roman om kærlighed, videnskab og om at finde hjem,’ hedder det på bagsiden. Og det er vel egentlig en ganske dækkende beskrivelse.

Den nogleogfyrreårige lærer Finns fascination af og kærlighed til den smukke, velbegavede L., som han mødte i Aarhus under sine studier, er – sammen med det noget nørdede filosofisk-videnskabelige spor – bogens sanselige røde tråd. Hvad gik så galt dengang, at Finn både mistede kontakten til L. og lysten til at bruge den überambitiøse ph.d. i palæoceanografi (hav-geologi) i sit videre liv og i stedet blev en forholdsvis ordinær matematiklærer for 7.B.? Og hvorfor kan han knap huske den skelsættende artikel, han dengang skrev om altruisme? Der må være sket noget graverende dengang i Smilets By…

Keld Conradsen skriver rutineret og indlevet om såvel følelser som højpandet videnskab. Man flyver godt underholdt gennem de 285 sider og bliver endda klogere undervejs. Kan man ønske sig mere af en bog?  Jeg vil helt klart hoppe ud i Conradsens meget roste “Byen og havet”; herligt, at der findes forfattere med internationalt schwung og noget på hjerte her i lille Danmark.

Lån bogen på biblioteket

Bedømmelse
Karakter