Dage som græs af Jens Christian Grøndahl

af d. 1. november 2020

357

2020

978-87-02-30381-4

Jens Christian Grøndahl har gjort det igen – seks aldeles fremragende fortællinger med det til fælles, at de alle kredser omkring kærlighedens mange facetter og hvad deraf følger. Vi kommer ind i flygtninge- og integrationsproblematikken gennem såvel en ”gammel” historie fra besættelsestiden, fortalt af skagboen Lars som nu bor på plejehjem og fortæller om dengang han mødte en ung tysk mand på sin egen alder som var flygtet fra en fangelejr, og Lars viste sin medmenneskelighed, som til nutiden i Rom, hvor en ung mand fra det bedre borgerskab ikke længere har lyst til at høre på forældrenes trivielle skænderier og ”flytter” til et såkaldt besætterhus som huser illegale flygtninge fra bl.a. Afrika. Det får voldsomme konsekvenser for familien, men beskrivelsen af den unge mands idealisme er medrivende.

Også historien om den aldrende skuespiller Edith Wengler kredser om det medmenneskelige da hun – måske tilfældigt – på en gåtur i skoven opdager en mand som er i færd med at forberede et selvmord. Edith har tidligere vist sig særdeles omsorgsfuld, og også i denne situation får hun brug for sit talent. Den fjerde historie er næsten en krimi. Den kredser omkring mennesker og deres kærlighed og respekt for ønsket om at være alene, altså måske at finde ind til sit egentlige jeg og få lov at hvile i det? En anden problematik belyses i historien om en mor som via sit job i bagmandspolitiet er vidende om en stor svindelsag som kommer til at betyde rigtig meget for hendes eneste datter og barnebarn. Hvordan skal hun komme videre derfra – mister hun sin lille familie?

Den kristne tro er i den sidste historie en gennemgribende faktor som i dette tilfælde ødelægger et spirende kærlighedsforhold.

En skøn bog som fortæller fantastisk meget om mennesker i forskellige situationer og individets mulighed for løsning af essentielle ”opgaver” og udfordringer.

Anmeldereksemplar