Barndommens Gade af Tove Ditlevsen

af d. 10. marts 2014

210

1996

87-01-53562-5

Barndommens gade (dansk)

De fleste læsere af denne anmeldelse må formodes allerede at have stiftet bekendtskab med “Barndommens gade”, men det skal ikke afholde undertegnede anmelder fra, at forfatte en anmeldelse af bogen, der nok må kategoriseres som en klassiker i nyere dansk litteratur.

Bogen skildrer barndommen og tidlige ungdom for Ester, der vokser op i et fattigt arbejderhjem på Vesterbro i København i starten af århundredet.

Familien består af Ester selv, den ældre bror Carl og disses forældre. Lejligheden er trang og beklumret, og der er ikke skyggen af privatliv da Ester deler værelse med broderen, og da pengene er små er der mange bekymringer i hverdagen:

“Rigtig glad er Ester næsten aldrig. Dertil er der for megen angst, sorg og bekymring til. Værst er det om vinteren. Efter at Carl er kommet hjem med hovne og røde øjne, er han blevet fritaget for alle huslige pligter. Mor har ondt af ham og forkæler ham en smule. Som følge heraf er det nu Esters pligt at hente mælk om morgenen samt gammelt brød om søndagen.”

Selv samværet med andre piger på samme alder er svært for Ester, hun er genert og har stort behov for at føle sig inkluderet i fællesskabet.

Hverdagen går med skolen, pligter i hjemmet og samvær med de få veninder, men Ester anser det ikke for tilstrækkeligt – hun drømmer sig væk fra hverdagen og hen til en bedre fremtid. En fremtid, der som tiden går, minder gevaldigt om andre arbejderpigers hverdag: blive konfirmeret, finde en plads hvor hun behandles som en slave, finde værelse på et pensionat, gøre et fejlslagent forsøg på at finde den person, hun gerne vil giftes med.

“Barndommens gade” handler på mange måder om at blive voksen, om at acceptere sit bagland for hvad det er, men i særdeleshed handler bogen om at finde sig selv.

Romanen er holdt i et nøgternt sprog, det er den rene beskrivelse af hvordan arbejderklassen levede for ikke særlig mange år siden. Bogen er et vidnesbyrd fra et miljø, hvorfra vi ikke er forvænt med særlig meget kildemateriale, og af den grund er bogen værd at læse. Bogen er en fin hverdagshistorie, hvor personerne er særdeles overbevisende beskrevet, og jeg kan derfor kun anbefale denne roman på det varmeste.