af d. 18. oktober 2023

206

2022

9788762739444

The Ghost in The Garden
Oversætter Julie Rotne

Justice glæder sig til at komme tilbage til sine venner på Highbury House kostskole. Traditionen tro plejer pigerne på Barnowls-salen altid at indledesemesteret med en smovseaften på sovesalen, hvor de hyggede med mad de havde med hjemme fra medens Nora fortalte gysereventyr. Men i år var stemningen lidt trykket, en ny pige Letitia var kommet på deres sovesal, ikke fordi hun ikke var sød, men det var bare noget andet. De næste dage følte Justice også at Letitia klæbede til hende, så hun slet ikke fik talt med sine gode veninder klassekammeraten Stella og tjenestepigen Dorothy. Men det var ikke det eneste nye, der var også sket ændringer i lærerstaben og de skulle nu have billedkunst med den excentriske Mr. Davenport, noget der lå helt ud over hvad de normalt oplevede. Efterhånden blev det hverdag og Letitia faldt mere til, hun ville dog gerne gå på opdagelse efter mysterier sammen med Justice. Hvad hun ikke vidste var at hun selv kort efter skulle blive hovedperson i et stort mysterium. En aften hvor pigerne på sovesalen havde flyttet deres natte hygge ud til skolens gamle lade, dukkede den hvide dame – skolens spøgelse – optog pigerne flygtede op på deres sovesal…. Men ikke Letitia, hun var forsvundet. Nu begyndte en nervepirrende eftersøgning, og Justice og hendes veninder satte sig for at løse mysteriet.
Mit navn er Justice – Den hvide dame, er 3. bind i en serie på fire bøger om den 12kårige kostskole pigen Justice Jones der sammen med sine veninder bruger fritiden til at løse mysterier. Bøgerne der er alle anmeldt her på siden, kan sagtens læses uafhængigt af hinanden, selv om en samlet læsning giver en bedre føling med udviklingen på skolen. Målgruppen er de 10-13 årige og forlaget oplyser at den Lix tal ligger på 27,8. Her i huset har vi haft stor glæde af bøgerne, de ældste børnebørn har selv læst dem og jeg har haft fornøjelsen af at læse højt for de mindre på 8 og 9. Sprogligt er bøgerne gode og de er også skrevet med et stænk af humor. Plottet er godt skruet sammen og indeholder alt det der skal til for at blive en god klassisk krimi i stil med Agahta Christie i børnehøjde. Så jeg kan på det varmeste anbefale denne og de andre bøger i serien.
Elly Griffiths (1963) voksede op i London og arbejdede som forlagsredaktør, før hun blev forfatter på fuld tid. Hen er kendt for sine voksne krimier krimiserie om arkæolog og knogleekspert Ruth Galloway, der hjælper kriminalkommissær Harry Nelson med at opklare mordsager i Norfolk, og har flere gange optrådt sammen med Sara Blædel, blandt andet på Krimimessen i Horsens. Under sit borgerlige navn, Domenica de Rosa, skønne feel good-romaner fulde af romantik og drama, der foregår under sydlige himmelstrøg.

Bogen er et anmeldereksemplar.