Tim & det hjemsøgte kloster af Pátrikur Stephensen-Jarnes

af d. 4. september 2021

216

2021

9788797278819

1 udgave 1 oplag

Det er blevet sommerferie og Tim er taget i sommerhus sammen med Søs og Lasse. Dårligt er de flyttet ind før de opdager en mystisk indbrudstyv, der når at smutte ud af et hul i hækken inden de kan få fat på ham. Medens de voksne ordner det praktiske, drøner ungerne ud for at købe is. På byens lille torv finder de en fin isbod, og de kommer hurtigt i snak med Tordis og hendes hund Svupsak, det er nemlig hendes far der ejer isboden. Tordis mor bestyrer det lille bymuseum hvor børnene får en rundvisning. Her hører de også beretningen om en sømand, der i meget gamle dage overlevede et forlis og blev plejet af munkene i det lokale kloster. Som tak fik munkene en stor skat, som det lykkedes at redde fra det fortabte skib. Det hedder sig at skatten er der endnu, men bare aldrig er blevet fundet. Det bliver startskuddet for de unge mennesker, til at kaste sig ud i en forrygende skattejagt, som byder på mange udfordringer.

Målgruppen er de 7 – 14 årige dog som højtlæsning for de mindste (hvilket nu ikke er kedeligt). Jeg mangler stadig, at der er anført lixtal, men jeg har ud fra side 91 beregnet det til at ligge på 44, hvilket svarer til middel og er noget højere end første bog der lå på 28. En del af forklaringen skal dog findes i cirkusudtryk som hæver niveauet. Det er en rar viden at have, hvis man søger bøger ens barn selv kan læse. Jeg synes at Tim og det hjemsøgte kloster er bedre end Tim og spøgelsesgodset, men jeg tror det skyldes, at det nu er et kendt persongalleri, hvorfor der ikke skal så meget præsentation til, så fokus bliver mere på handlingen. En god bog med høj underholdningsværdi, og uhygge på et plan der ikke spolerer nattesøvnen.

Pátrikur Stephensen-Jarnes, har skrevet historier, digte, sange og revyer i mere end 20 år. Tim & det hjemsøgte kloster er andet bind i serien om Tim og hans venner, første bog der kom tidligere i år hed Tim & spøgelsesgodset.

Bogen er et anmeldereksemplar tilsendt af Stephensen&Jarnes, hvilket dog ikke har påvirket min bedømmelse af bogen.