Det er lidt forvirrende for mig.
Især fordi de ikke rigtig kan lide hinanden.
Der er ovenikøbet en, der dør.
Det er måske lidt min skyld?
Alt det her er måske sket på grund af mig?
For jeg kan ikke huske, hvem der er min rigtige mor.’

Skolepsykologen Vasile Dragonman kommer via en fælles bekendt, Angélique/Angie i forbindelse med kommandant Marianne Augresse. Han er bekymret for en lille dreng, Malone på 3 år, som insisterer på, at hans mor ikke er hans mor. Vasile ønsker Mariannes hjælp til disket at undersøge sagen. Snuse lidt rundt, tjekke det, som drengen fortæller. Psykologen er sikker på, at drengen ikke lyver – men tiden er knap, for efterhånden som tiden går, vil et barns erindringer udviskes.

Forældrene har bevis på at Malone er deres – billeder af den nyfødte og fødselsattest. Hvad er sandheden? Hvem er Malones rigtige mor? Hvorfor bor han hos Mor-da og Far-di, Amanda og Dimitri Moulin? Hvordan kan hans tøjdyr, Guti, fortælle ham eventyr, der hjælper ham med at huske?

Kommandant Marianne Augresse har nok at se til. Et nøje planlagt røveri, hvor 2 af røverne blev skudt, de øvrige smuttede væk og byttet er som sunket i jorden, tager hendes tid og fokus. Så umiddelbart har Marianne ikke tid til at tage sig af et treårigt barns fantasihistorier. Men Vasile er ikke helt uinteressant, og Marianne er på udkig efter en mand og far til sine kommende børn, så hun mødes med ham igen – hun lytter til ham og hendes interesse for Malone vækkes.

Det er en meget anderledes krimi end de fleste krimier, jeg har læst. Der er i starten to uafhængige handlinger, røveriet og den lille dreng, Malones historie. Der er rigtig mange personer at holde styr på, og først et godt stykke inde i bogen bliver handlingerne flettet sammen. Den er lidt forvirrende i starten, men efterhånden fanges man af begge historier, og så bliver den meget spændende, kompleks og overraskende. Der sker nogle twist undervejs, som er meget tilfredsstillende for en krimilæser, som godt kan lide, når tingene ikke er alt for enkle. Sprogligt ligger den også over den gængse krimis niveau.

Jeg har ikke tidligere læst noget af Bussi, men det er bestemt en forfatter, jeg kan fristes til at læse mere af.