af d. 25. marts 2006

Omslag

412

2005

87-11-11898-9

Little earthquakes

“Små jordskælv” hører til i chicklit genren, men amerikanske Jennifer Weiner er ikke lutter latter og kærestesorg. I hendes tredje bog er fire kvinder rykket fra singlelivet ind i ægteskabet med ledsagende ægtemænd, børn, hunde og svigermødre. Tre af dem møder hinanden til gravid-yoga og danner deres egen mødregruppe. Den fjerde har mistet sit spædbarn og er nærmest kun fysisk i live, da hun hives ind i gruppens liv. Weiner er med sin skarpe pen og flabet-kløgtige humor absolut en af de gode forfattere i genren. “Små jordskælv” er en udmærket chicklitbog, selvom romanens alvorlige emner tyder på, at enten er chicklitteraturen ved at vokse ud af det snævre temafelt med kærester plus/minus og job, eller også er Weiner på vej over i en anden genre.

Læsere med små børn skal vare sig. “Små jordskælv” er hård kost for nye mødre, fordi skrækken for at miste er kommet helt ind på livet sammen med børnene. Og i “Små jordskælv” bliver den skræk til virkelighed. Der skal også lyde en arrigskabsalarm, for er der noget Weiner kan, så er det at udtænke verdens mest irriterende personer, så man føler sig personligt forfulgt og trådt på bare ved at læse om dem. Her præsenteres vi for Beckys svigermor, Mimi, som er det mest rædselsfulde, blande/brokkehoved og skyldspreder, jeg længe har mødt. Hun vil gå alle på nerverne, men for en førstegangsmor, med alle hendes forhåbninger og ønsker for hvordan tingene skal foregå med “det lille pus” i frisk erindring, er det fuldkommen raserianstiftende, med den manglende respekt Beckys svigermor lægger for dagen.

Alt i alt skal man ikke gå i lag med “Små jordskælv”, hvis man kun har lyst til sjov og ballade. Har man derimod behov for at mærke blodet rulle – stadig på grund af grineanfald – men sørme også af skræk og raseri, ja så er det bare om at gå ombord i en bog, som enhver mor vil kunne genkende sig selv i.