Papa Hemingway Af Aaron Edward Hotchner

af d. 10. september 2012

253

1968

Papa Hemingway er en meget ærlig og personlig biografi om en af den moderne litteraturs allerstørste bidragydere og derudover en af de største personligheder i det 20. århundrede.

A. E. Hotchner, forfatter og journalist, fik i foråret 1948 den lidet ønskede opgave at skulle lavet et interview med Ernest Hemingway om “Litteraturens Fremtid”. Hemingways store krigsromaner “A Farewell to Arms” og “For Whom the Bell Tolls” havde på dette tidspunkt allerede en del år på bagen og været med til at markere Hemingway som en litterær sværvægter. Blandingen af ærefrygt og Hemingways rygte for kategorisk at afvise alle journalister, gjorde opgaven meget utiltalende. Det lykkedes dog alligevel for Hotchner at få Hemingway i tale, dog på den betingelse at det skulle foregå på Ernests stambar på Cuba. Eftermiddagen, som blev til aften, som udviklede sig til en regulær druktur, resulterede ikke i mange refleksioner omkring “Litteraturens Fremtid”, til gengæld blev den kimen til et kollegialt forhold, og senere tæt venskab som skulle vare lige indtil Hemingways tragiske død.
Hotchner holdt sig for vane at tage noter hver gang han besøgte Hemingway(ofte fordi han blandede arbejde og fornøjelse), og takket være dem er mange af de små anekdoter som Hemingway generøst øste ud af over årene bevaret. Biografien er nærmest opbygget som en dagbog, hvor Hotchner refererer, hvad der er blevet sagt på deres møder og fisketure, rejser og selskabelige aftener og meget mere, som finder sted i både USA, Spanien, Frankrig, Cuba og endnu andre lande. Biografien springer derfor meget frem og tilbage i tid, ligesom indholdet i deres samtaler. Fra Hemingways tid under den første verdenskrig til hans ophold i Cuba der inspirerede “Den gamle mand og havet” til hans depression, der endte med at blive afslutningen på hans liv, har man som læser følelsen af at sidde i rummet sammen med disse to herlige mænd og høre med om alt hvad der optager dem: Rejser, koner, tyrefægterkampe, gode bøger, store og små tanker og alt midt imellem. En herlig og meget intim biografi om en mand som var storslået i alt hvad han foretog sig.