På sporet af den zoologiske have af Einar Már Gudmundsson

af d. 20. september 2017

244

2016

978-87-11-54039-8

Leitin ad dýragardinum (oversat af Erik Skyum-Nielsen)

I 2016 valgte forlaget Lindhardt og Ringhof at genudgive Einar Már Gudmundssons samlede værker – denne gang samlet i en boks så læserne kunne købe alle bøger samlet. Det valgte denne læser og anmelder at gøre selvom jeg faktisk allerede havde flere af forfatterens bøger stående hjemme på bogreolen. Der var dog flere af forfatterens bøger, som jeg aldrig havde læst og som det havde vist sig vanskeligt at opdrive hos landets bogpushere – så den samlede bog-boks kom som sendt fra himlen.

En af forfatterens bøger, som jeg ikke havde læst (før nu) er ”På sporet af den zoologiske have”, der udkom i 1988, men vist først i 2016 udkom på dansk i forbindelse med udgivelsen af de samlede værker..

”På sporet af den zoologiske have” er en novelleamling, der består af 8 noveller, to af dem ganske lange på hver ca. 60 sider, de øvrige seks er væsentligt kortere. Fortællingerne er meget forskellige, da nogle af dem er barokt morsomme, hvorimod andre er både grumme og voldsomme. Det, som alle 8 noveller har tilfælles er, at de foregår på Island og at der ofte er tale om beskrivelser af jævne menneskers liv.

Titelnovellen ”På sporet af den zoologiske have” handler om dengang Jesus kom til Færøerne i skikkelse af en søn af en fransk vinbonde fra Bordeaux. Hvorfor Jesus skulle melde sin ankomst lige netop på Færøerne og ikke i Spanien, Indien eller Australien melder novellen intet om, men det er i hvert fald ret morsomt at læse novellen, som er en af denne anmelders favoritter i bogen – netop på grund af den barokke humor og det helt usandsynlige hændelsesforløb.

Bogens anden novelle hedder ”Asfaltmaskinen”. Her møder læseren bl.a. Olaf, der er assistent og skriver for den afskedigede akademiker Jakob. Makkerparret har i årevis arbejdet for at nedfælde Jakob´s erindringer, men desværre er der ingen forlag eller aviser, der udviser den fornødne opmærksomhed for dette værk, som forfatterne selv synes er helt fantastisk. Der er tale om en ganske fin novelle, der også hører til denne læsers favoritter.

”På sporet af den zoologiske have” er ikke Einar Már Gudmundssons bedste bog til dato. Jeg vil nærmere beskrive bogen som en helt gennemsnitlig bog af forfatteren, der ikke byder på de store overraskelser eller nyskabelser i forfatterskabet. Der er dog alligevel tale om en ganske hæderlig novellesamling med udmærkede personbeskrivelser og glimrende – omend usandsynlige – hændelsesforløb.

Denne læser sætter pris på humoren i bogen, men jeg finder egentlig ikke, at bogen gør noget for det samlede forfatterskab. Nye læsere af Einar Már Gudmundsson kan med fordel starte med at læse forfatterens øvrige bøger – mere garvede læsere af denne forfattere bør nok kun læse bogen af nysgerrighed.

Bogen får 3 stjerner – som sagt en ganske fin bog, men uden overraskelser og uden noget indhold, der kan hæve bogen over gennemsnittet.