Mord og Mandelduft af Camilla Läckberg

af d. 14. maj 2009

231

2008

978-87-7055-461-9

Snöstorm och mandeldoft

Denne lille kortroman er skrevet som en del af det setup Läckberg normalt tager udgangspunkt i, nemlig Fjällbacka og de personer som vi normalt kender fra hendes romaner. Denne bog kan dog sagtens læses uden at man kender til de øvrige og det er kun Martin Molin (Patricks makker i Tanumshede politi) som vi følger i denne bog.

Martin Molin er blevet overtalt af sin kæreste til at tage med til øen Valö til hendes families årlige julemiddag. Han har egentlig ikke rigtig lyst, for forholdet har lidt mistet hans interesse, men nu har han jo lovet at tage med og gør det så. Det er familien Liljecronas overhoved Ruben som har inviteret, og middagen udvikler sig en del ud over det normale. Ruben revser hele familien for at være pengegriske uhyrer og at han vil gøre dem arveløse, for derefter at falde om og dø foran øjnene på hele familien. Ret hurtigt finder Martin indicier for at han er myrdet med gift og nu er spørgsmålet hvem er den skyldige? Kun familien har været på øen og haft muligheden. Alle ønsker at komme væk fra øen, men pga. en snestorm afskæres al mulighed for kontakt til omverdenen og de er fanget på øen.

Bogen er pga. sit lille format en lidt sjov oplevelse, den er lille i enhver henseende, desværre også i handlingens originalitet. Jeg synes at ingredienserne i denne bog er brugt så mange gange før at der ikke skulle være mere at komme efter, men håbede at Läckberg alligevel var i stand til at overraske til slut – det gjorde hun så ikke – desværre. Derfor kun få stjerner denne gang. Men skal du bruge lidt underholdning til en togtur eller lignende, hvor bogen skal kunne være i lommen, så opfylder den da kravet.