af d. 3. januar 2023

169

1983/2020

978-87-93316-21-8

La place

1. udgave, 4. oplag

Annie Ernaux har i disse to ”erindringsfortællinger” fortalt på ærlig vis, hvordan hun har set på sine forældre gennem sin opvækst. Ernaux anvender ofte fotos som udgangspunkt for beretningerne, (meget anvendt også i ”Årene”), og disse fotos viser forældrene ved forskellige specielle lejligheder som f.eks. ”fotografi taget i den lille gård ved bredden af floden. I hvid skjorte med opsmøgede ærmer, bukser formodentlig af flonel, med hængende skuldre, armene let bøjede, utilfreds udtryk …… ” Faderen bliver født på landet og arbejder – som også sin far – som daglejer på en stor gård. Han lærer at læse, bliver soldat, kommer på fabrik, på rebslageri og senere bliver han butiksejer, da han sammen med sin kone køber en café- og købmandsforretning som dog ikke går bedre end at han igen må ud som arbejdsmand, hvor han avancerer til formand, og familien bliver ”rige” en kort periode som dog ødelægges af krigen. De vender tilbage til en totalt plyndret forretning, og livet fortsætter herfra. Faderen er faktisk i opposition til sin datters skole og lærdom, meget autoritetstro og mener ikke, at man skal ”skræve så meget, at bukserne revner” – og tænker meget på, hvad andre vil sige og tænke om dem. Da datteren senere begyndet på gymnasiet og gerne vil både lære sine forældre og vise dem, hvordan man også kan leve, og hvordan ordene også kan udtales, bliver han utrolig vred. Han vil ikke være på forkant med noget, følge med strømmen. Faderen dør en søndag i juni, tre år efter Ernaux’ bryllup og to måneder efter hun er blevet gymnasielærer.

Kvinden – moderen – er anderledes tryg ved nye ting og tager gerne ved lære. Hun er en stout kvinde og styrer med hård hånd såvel café, købmandsforretning som hjemmet. Hun kommer også fra fattige kår på landet, og arbejder sig – sammen med manden – op til nævnte købmandsforretning og café, som hun er meget stolt af. Hun har et heftigt temperament, slår ofte datteren, men er kort efter igen blid og god. Som teenager fjerner Ernaux sig mere og mere fra moderen, og de kan ikke tale sammen. Efter faderens død vil hun gerne flytte sammen med Ernaux og hendes familie, hvilket resulterer i endnu et betændt ophold, hvor hun føler sig som arbejder hos ”arbejdsgiveren” (Ernaux og hendes familie), og hun flytter igen. Slutter sine dage som Alzheimer-patient på et plejehjem.

Bogen er fantastisk vedkommende at læse. Fortællerens måde at beskrive såvel følelser som hændelser og steder på er betagende, og man føler sig inkluderet og ser tingene for sig. Dette hænger også sammen med forfatterens jævnlige beskrivelse af fotografier som tidligere omtalt. Absolut læseværdig – rigtig god læselyst!