286

2023

9788775870110

Jag är Gud
Oversætter Peter Carstens

1 udgave 1 oplag

Hermine er en kvinde i sin bedste alder, den perfekte husmor og effektiv på jobbet. Men hun begynder at føle sig mere og mere underlig, kroppen bobler og hun kan ikke huske så godt mere, telefonen kommer i mikroovnen i stedet for tærten. En gennemgribende undersøgelse på sygehuset viser ingen fysiske skavanker, sandheden er at hun er en kvinde på randen af et sammenbrud. Fra at være et serviceorgan for mand og børn, transformerer Hermine sig til en frontkæmper for kvinder, med det mål at gennemleve de syv dødssynder inden hun vil tage sit eget liv. Det bliver starten på nogle euforiske dage, hvor hun uden hæmninger slår sig løs på livet og dets fristelser.

Jeg er Gud, er en ret underholdende bog hvor man som kvinde godt kan genkende dele af det liv som Hermine lever. Dagligdagen med fuldtidsjob samtidig med at mand, børn og hjemmet skal passes.  Ideen med at udleve de syv dødssynder som kontrast til den trivielle og krævende hverdag, hvor fokus er alle andre steder end på Hermine selv, er en kreativ tilgang som virkelig sætter tingene i perspektiv.  Det er en bog hvor der er mange små bemærkninger som sætter tankevirksomheden igang hos læseren.  Man kan dog godt sige at udskejelserne bliver trukket lige til kanten, men i det store hele er det en god bog, med masser af sort humor, velskrevet og den levere både grin og eftertanke under læsningen.

Malin Karim (1977) er født i det sydlige Sverige og drømte allerede som barn om at blive forfatter. I dag bor hun i Stockholm med mand og tre børn. Hun arbejder som freelancejournalist og driver den populære podcast Karimkvarten (Karimkvarteret) sammen med sin mand, skuespilleren Alexander Karim,  de har også udgivet børnebøger sammen. I 2022 kom Malin Karim første roman I Am Woman Hear Me Roar på Bazar Förlag.

Bogen er et anmeldereksemplar.