Giganternes fald af Ken Follett

af d. 29. oktober 2020

934

2010

978-87-7079-058-1

Fall of Giants - oversat af Alis Friis Caspersen

Hvorfor startede 1. verdenskrig? Et spørgsmål som de færreste kan besvare, men samtidig et emne, der har defineret det 20’ende århundrede og sat et markant aftryk i vores verdenshistorie. Svaret findes ikke blot i kedelige historiebøger, men bliver i denne spændingsroman formidlet i et realistisk univers, hvor verdensmagter mødes, og hvor du som læser kommer helt tæt på historiske begivenheder.

Giganternes Fald af den britiske forfatter, Ken Follet, er en af de mange historiske lydbøger som jeg har hørt gennem tiden, og helt bestemt en vigtig brik i mit 12-tal i historie i gymnasiet. Ken Follet har med sine bøger formået at udbrede kendskabet til verdenshistorien og skabe en fortælling, der har vakt min personlige interesse for historie og givet mig et vigtigt udgangspunkt i min søgen efter nye romaner til min lytteliste.

Tiden er lige inden 1. verdenskrigs begyndelse (i 1914, hvis du skulle være i tvivl), og vi stifter her bekendtskab med adelen i England og repræsentanter fra overklassen i Tyskland og USA. I begyndelsen får vi et unikt indblik i verdenshistorien på daværende tidspunkt og konklusionen er, hvor urealistisk en verdenskrig mellem selvsamme nationer er. Alligevel trækker et mord på den østrigske ærkehertug, Franz Ferdinand, verden ind i en meningsløs krig, der resulterede i ufattelige tab af menneskeliv.
Krigen følges helt tæt fra begge fronter og som læser sidder du konstant med en medlidenhed for de soldater, der er offer for de russiske officerers uduelighed og korruption. Udgangspunktet for krigen er hurtigt væk og nu kæmpes der i stedet for en krigsskadeserstatning, der skal betale den enorme gæld som er opbygget gennem flere års krig.

Jeg giver Giganternes Fald 5 ud af 5 stjerner og kan bestemt anbefale bogen til enhver, der gerne vil lære mere om begivenhederne op til og under 1. verdenskrig uden at skulle stikke næsen ned i en kedelig historiebog.