Farlige drømme af Maria Lang

af d. 30. marts 2021

189

1963

9788771285741

Farliga Drömmar

Marlin Skog er sekretær i et bogforlag da deres stjerneforfatter, Andreas Hallman, vinder af Nobel Prisen for litteratur, har brug for en hurtig afløser efter hans datter brækkede armen. Marlin siger ja til at afløse men det betyder at hun er nødt til at flytte ind på deres landsted, Hall, for at stenografere og renskrive bogen så den kan blive trykt før jul. Andreas er menneske-sky så hans hus er omgivet af høje mure, han tillader ikke nogen adgang. I huset bor hans kone, Bjørn der er norsk, deres 2 børn, Ylve med brækket arm og Kåre, han er sur over at hans far ikke vil betale for hans studie og leveomkostninger i Paris eller i Stockholm. Desuden er der Jon, som er Andrea ældste søn fra et tidligere ægteskab, og Andreas fortrukne barn; han lider af rheumatisk hjertesygdom, men efterforsker de historisk elementer af Andreas’ bøger. Jons kone Cecilia en meget smuk kvinde som ligesom ikke hører til. Desuden er der Jons læge Gregor, som kommer og går hele tiden.

Marlin ankommer med bange anelser for alle ved hvor utålelig Andreas er, krævende, vil ikke have at nogle modsiger ham, han er hustyran, bestemmer med hård hånd over dem alle, dvs der er lagt op til at en dysfunktionel familie springer i luften. De holder fest til Cecilias fødselsdag, de drikker meget champagne; kl 4 om morgen vågner Malin ved at noget er galt, hun finder Jon død på badeværelset; lægen skriver under på at han døde af hans hjertesygdom.

Den næste dag bliver Malin skubbet ned af trapperne, er det en ulykke eller var det med vilje?

Der er en meget drømmeagtig mystisk atmosfære, hvor Malin har svært ved at finde hoved og hale i tingene, det bliver ikke bedre af at Ilve citerer 2 digte af Edith Södergran (en finsk-svensk digter jeg ikke kendte, men er blevet populær efter sin død) som understreger det drømmeagtige. På en tur til byen sidder Malin og venter på Bjørn da hun begynder at snakke med Petrus uden at vide at han er politibetjent; han bliver urolig over historien, fortæller den til Christer Wijk som ikke kan gøre andet end at bede Malin forlade stedet. Det vil hun ikke. Men så bliver Andreas forgiftet og dør, der er endnu to mordforsøg på Malin, før Wijk opdager hvem, hvad og hvorfor.