af d. 24. juni 2021

263

2021

9788740070064

Lessico famigliare (oversætter: Majse Aymo-Boot)

1. e-bogsudgave

I alle familier findes der nogle specielle ord og udtryk, som kun familiemedlemmerne forstår. De er ligesom en kode, som livet igennem forbinder familien og som udenforstående kun forstår efter længere forklaringer.

I Familieleksikon tager den italienske forfatter Natalia Ginzburg udgangspunkt i sine egne familieord: Skarpe skældsord, hvormed hendes far, familiepatriarken Giuseppe Levi, irettesatte alle og enhver, som ikke oplevede til hans store krav om anstand og etikette. Sjove ord og udtryk, som hendes omsorgsfulde mor Lidia brugte, når hun fortalte familiens gamle anekdoter. Ord, som hendes ældre søskende Gino, Mario, Paola og Alberto gjorde brug af, ord, som familiens venner — nogle af datidens Italiens mest kendte skikkelser fra politik, kultur og videnskab — bragte med ind i huset. Et helt leksikon fyldt med replikker fra en forsvunden tid, fra hendes barndom og ungdom.

Familien Levis typiske ord og replikker er grundlaget for Natalia Ginzburgs fortælling, de giver takt og rytme og danner rammen for en række associativt sammenkædede episoder, der foregår i en meget omtumlet tid: Mussolinis Italien, jødeforfølgelse, Anden Verdenskrig.

Natalia Ginzburg agerer i Familieleksikon som en beskeden, nøgtern og tilbageholdende jeg-fortæller. Hendes ægteskab med Leone Ginzburg og deres forvisning til en landsby i Abruzzo — Leone var jøde og en vigtig personlighed i den antifascistiske bevægelse — er kun en af mange episoder, ligesom hendes søskendes ægteskaber, familiens ski- og vandreture eller de kortvarige arrestationer af hendes far og brødre på grund af deres antifascistiske holdninger.

Familieleksikon er ikke Ginzburgs autobiografi, det er heller ikke en detaljeret familiekrønike, men et mosaik-portræt af hendes familie og venner, som hun tegner ved hjælp af deres egne ord.

“Jeg havde ikke særlig stor lyst til at tale om mig selv. For dette er ikke en historie om mig, men snarere, med alle dens huller og lakuner, en historie om min familie,” skriver Natalia Ginzburg i forordet.

I Familieleksikon findes der ikke mange ord om Natalia Ginzburgs enestående karriere som forfatter eller om hendes “andet liv” i den italienske politik. I denne bog er det klart familien Levi, som spiller hovedrollen. Når det er sagt, så er det ikke kun et familieportræt, men — i kraft af familiens kontakt med mange indflydelsesrige personligheder i den italienske politik og kulturverden — også et spændende portræt af datidens Italien.

Majse Aymo-Boots fantastiske oversættelse, indlysende efterord og forklarende noter gør teksten fra 1963, for hvilken Ginzburg blev hædret med Italiens mest prestigefulde litterære pris Premio Strega, tilgængelig for et nutidigt dansk publikum.