Superstorm af Sinus Reuss

af d. 10. marts 2024

192

2024

9788794433808

1 udgave 1 oplag

Jannie og Ole er søskende og bor med deres mor i et lukket samfund under en stor kuppel der beskytter dem mod den brændende sol og de forfærdelige vinde, der hersker på den golde og ugæstfri planet de bor på. En dag sker det der ikke måtte ske, en superstorm flår kuplen fra hinanden og de to søskende er de eneste der overlever. Sammen må de begive sig ud på en farlig rejse på over hundrede kilometer til den nærmeste kuppel. Kommer de mon frem, eller bliver de ofre for de dødsensfarlige tornadoer der river alt fra hinanden…
Jeg har fulgt Sinus Reuss siden hans debut i 2021 og synes han er en glimrende forfatter, der har noget at byde ind med. Men det er første gang han har skrevet en bog til målgruppen 10-14 årige og har et lix på 28 (beregnet ud fra side 28). Jeg må sige han skuffer ikke, det er en velskrevet bog hvor sproget flyder, og trods det dystre univers er det ikke en tung bog. Vanen tro har jeg sat mine to ældste børnebørn på 12 tilsat læse den, de syntes den var lidt uhyggelig. Historien fandt de meget spændende, men fremtidsperspektivet lidt skræmmende. Vi fik dog en rigtig god snak bagefter, som både de og jeg fik meget ud af. Så helt klart en bog jeg kan anbefale, tænker også den kunne være god som klasse læsning i skolen da den kan danne baggrund for nogle gode debatter.
Sinus Reuss (1973) har en kandidatgrad i datalogi, og debuterer i 2021 med novellesamlingen Intet at skjule (som jeg tidligere har anmeldt her på siden, sammen med hans efterfølgende bøger).
Siden er det blevet til flere bøger og adskillige noveller, og i dag ernærer Sinus Reuss sig som fuld tids forfatter.
Bogen er et anmeldereksemplar tilsendt af Krabat, hvilket dog ikke har påvirket min bedømmelse af bogen.