En engel bag øret af Sally Altschuler

af d. 27. januar 2019

311

2015

978-87-996537-2-0

2. e-bogsudgave

En fængslende familiekrønike som tager udgangspunkt i de jødiske shtetlekh i Østeuropa. En detaljerig miljøskildring af en verden, som ikke længere findes. En fabelagtig fortælling om tro, kærlighed og meningen med livet, hvor overgange mellem sandhed og fantasi er flydende. Alt det er Sally Altschulers slægtsroman „En engel bag øret“.

Sammen med Sally Altschuler tager læseren på en spændende rejse gennem 150 år familiehistorie, fra Antonovka i Hviderusland via Zgierz i Polen og Ekatarineslav i Ukraine til den danske hovedstad København. Undervejs stifter vi bekendtskab med forfatterens tipoldefar, skovarbejderen Berel, et meget flittigt og retskaffent familieoverhoved, som nød at underholde venner og familie med gode historier. På en skøn forårsdag midt i 1800-tallet havde han et livsforandrende møde med en bjørn. Efter denne skelsættende konfrontation kunne Berel, der altid havde snakket til sine dyr, pludselig snakke rigtig med dem, dvs. han forstod, hvad dyrene sagde, både hans trofaste hest Hillel og de høns, der skulle køres til slagteren. Læseren får lov til at lytte til nogle dybgående dialoger mellem Berel og hesten Hillel, hvor de drøfter eksistentielle spørgsmål — som i Berels verden egentlig skulle have været drøftet med rabbineren. Hestens replikker er tit filosofiske og bliver altid frembragt med en god portion jiddisch humor.

Altschuler jonglerer virtuost med skrøneagtige og anekdotiske episoder. Han lader os også stifte nærmere bekendtskab med Arel, tipoldefarens ortodokse ven, og dens stormfulde og dramatiske kærlighedshistorie med rabbinerens frisindede datter Fruma. Deres historie bliver sammenknyttet med en episode af verdenspolitisk betydning: attentatet på Ruslands zar Alexander II. Attentatet skulle få afgørende betydning for alle jøder i zarens Rusland, idet den nye zar Alexander III stod for en antisemitisk politik. Konsekvensen var bl.a. flere pogromer, som førte til en udvandring af jøder fra Rusland uden fortilfælde. Også i Altschulers familie var der flere, der valgte at forlade de jødiske landsbyer med rejsemål som USA eller — i tilfældet af forfatterens farfar Feivel og farmor Dunya — Argentina. Imidlertid nåede bedsteforældrene aldrig til Sydamerika. København, som kun skulle være en mellemstation, kunne de så godt lide, at de valgte at slå sig ned der.

Sally Altschuler står for en fin fortælle- og fabuleringskunst. Ligesom den store jiddische forfatter og nobelprisvinder Isaac Bashevis Singer formår Altschuler at fange læserens interesse fra den første side og holde den til historiens sidste punktum — og lidt længere. Der findes ikke mange bøger på dansk, som fortæller om livet i de østeuropæiske shtetlekh. Altschuler gør det på en tryllebindende måde. I øvrigt gør han det ikke kun i slægtsromanen „En engel bag øret“, men også i „Min tipoldefar var russer og havde slangekrøller“ — som er den samme historie fortalt for børn.