301

2004

87-21-02232-1

Lion Boy

2.udgave

Juleaften landede den lige i hånden på mig og det kunne simpelthen ikke være bedre, for jeg stod netop lige og manglede en bog til at læse i.

Charlie kan tale med alle former for katte fordi han som lille kom til at blande blod med en leopardunge. Han lever i Afrika, sammen med sin mor Magdalen og sin far Aneba der forsker i en kur mod astma. Næsten fra starten af bogen har de sådan nogenlunde fundet kuren, men beslutter bare at skrive formlen ned på et papir og sige til Charlie: Jeg lægger det herop, og Charlie…hvis du har for brug for at komme væk, så husk at tage det med dig. En dag hvor Charlie kommer hjem, kan han ikke finde sine forældre, men Rafi Sadler (byens mest populære dreng) står udenfor hans hus og venter på ham. Han fortæller, at Charlies forældre er taget på en forretningsrejse, og at de var kede af, at de var taget af sted uden at sige farvel, men de havde et brev til ham. Men Charlie finder hurtigt ud af, at det ikke er hans forældres brev, så han flygter. Han finder ud af, at hans mor og far er blevet kidnappet, og vil blive ført til Paris. Så derfor finder han et skib, der skal til Frankrig, men han ved ikke at det er et flydende cirkus. Han får så et job på skibet som “løvedreng” og det går ud på, at han skal hjælpe Macommo(løvetræneren) med at passe løverne. Under rejsen får han at vide, fra den franske kat Sergei, at hans mor og far er på vej til Venezia og derfor flygter han og løverne fra cirkusset til orientekspressen. På vejen møder de en sabeltiger, som ellers er uddød for mange år siden. De tager den nye ven med til orientekspressen, og der møder de kongen af Bulgarien, som hedder Boris. Han beslutter sig for at hjælpe dem. Imens sidder Sergei og græder, fordi han har sendt Charlie den forkerte vej.

Det er en utrolig flot og velskrevet bog, med rigtig mange spændende, dramatiske og fantastiske sider. Den bedste bog jeg længe har læst, fordi der hele tiden sker noget, der er ikke lange pauser hvor ingenting sker. Jeg kan anbefale den for alle aldre bare man har en god fantasi. Der er også en efterfølger, der hedder: “Løvedrengen: Jagten”, og der skulle også gerne komme en efter den. Så den glæder jeg mig til at læse.