Dukkemageren af Thorstein Thomsen

af d. 21. juni 2021

238

2021

9788762737105

1. udgave 1. oplag

Sonja bor sammen med sin mor og lillesøsteren Bibi, på en stor herregård. Deres far forsvandt sporløst for tre år siden, så for at gøre det lidt ekstra godt da Bibi har fødselsdag, har hendes mor inviteret en Ukrainsk dukkemager som forærer Bibi en fin slaskekanin. Kort efter bliver Bibi syg og Sonja er sikker på det har noget med den Ukrainsk dukkemager og hans dukke at gøre. Hun beslutter sig for at drage ud og finde ham, så Bibi kan blive rask igen. Det bliver starten på en lang og forunderlig rejse, hvor Sonja får følgeskab af to væbnere, en talende krage samt en ræv der forstår alt hvad hun siger. Rejsen går gennem de gamle østlande, hvor hun må gemme sig for myndighederne men heldigvis er der flinke mennesker der hjælper hende undervejs. Især pigen Lola og dukkemageren Italo, kommer til at betyde en altafgørende rolle for at hun kan nå sit mål.

En velskrevet og fængslende bog som egner sig rigtigt godt til familiehygge oplæsning. Målgruppen er efter min overbevisning mellem 8 – 12 og bogen har et Lixtal der ligger på 19 (med afset i side 110, som er en gennemsnitlig nordside i bogen). De af mine børnebørn der er mellem 7 og 10 syntes det var en rigtig god bog, og vi fik da også en fin lille snak under vejs, bla. om de fine illustrationer der er lavet af Cathrin Peterslund. For voksne er det også en underholdende bog, og den passer fint i selskab med gamle børneklassikere som Frændeløs af Hector Malot.

Thorstein Thomsen (1950) cand.mag., forfatter og musiker. Han har skrevet over 100 børnebøger, 10 romaner til voksne og omkring 500 sange – de fleste til børn. Tre af hans bøger er filmatiseret. Han har optrådt flittigt som storyteller, musiker og foredragsholder på skoler og biblioteker fra Sydslesvig til Nuuk.

Bogen er et anmeldereksemplar tilsendt af Gads forlag, hvilket dog ikke har påvirket min bedømmelse af bogen.