Den gule planet 3 – Flugten gennem ørkenen af Helle Perrier

af d. 17. december 2020

65

2020

9788793974166

1. udgave 1. oplag

Flugten gennem ørkenen er den sidste i trilogien om søskendeparret Ayla og Lyra og den gule planet. Det lykkes for de to piger at slippe væk fra farmen, men dermed er deres problemer ikke forbi. Der ligger en lang og farefuld vej hjem til Hvalen, og farmen gør alt hvad den kan for at fange de to piger. De sender dræberdroner ud for at lede efter dem, i begyndelsen lykkes det pigerne at gemme sig, men tilsidst bliver de spottet og beskudt. Nu ved farmen hvor de er, flere vagter bliver sendt afsted for at få dem tilbage men endnu engang lykkes det pigerne at slippe væk. Der er stadig lang vej over den glohede ørken inden de når hjem, og flere farer lurer, piraterne på deres sandscootere ønsker også at få fingre i dem….. kun et mirakel ser ud til at kunne rede dem.

Forlaget KRABAT udgiver fortrinsvis bøger om klima og i de fantastiske genrer til læsere i aldersgruppen 9-18 år. I dette tilfælde er  målgruppe de 9-12 årige. Det er en velskrevet bog, der formår at formidle nogle af FN’s Verdensmål, ud til de lidt yngre læsere. Målene er pakket godt ind i en spændende fortælling, på en måde så de også bliver nemmere at tale om. Med historien som kulisse bliver begreberne mere synliggjort og kommer bedre i øjenhøjde med børn. At Tanja R Bisgaard bagerst i bogen har bidraget med fakta om to Verdensmål der er indgår i historien nemlig Verdensmål 2: Stop sult, og verdensmål 8: Anstændige job og økonomisk vækst, gør at man kommer lidt mere i dybden. Med den samlede trilogi om den gule planet, er der fokus på seks ud af de sytten Verdensmål. Jeg har læst bogen sammen med et par af mine børnebørn, og vi var enige om at den var lige så spændende som de to forrige bøger. Bogen vil også være velegnet til klasse undervisning og gruppearbejde på fjerde- femteklasse trin

Bogen er et anmeldereksemplar tilsendt af Krabat, hvilket dog ikke har påvirket min bedømmelse af bogen.