af d. 15. december 2020

55

2020

9788793974159

Serie: Den gule planet, 2. bog

1 udgave 1 oplag

Drengen i vinduet, fortsætter direkte hvor første bind, “Jagten på Lyra” sluttede. De to søstre er nu begge fanget på farmen, hvor de som slaver hver dag må slide hårdt for ikke at blive straffet af de brutale vagter. Om aftenen sniger Ayla sig ud til de voksne, og lytter når de snakker om flugtforsøg. Men det er ikke lykkedes nogle at slippe levende væk, udenfor farmen venter den nådesløse ørken og dem der bliver fanget bliver mishandlet. Så det er ikke lyse fremtidsudsigter der venter de to søskende. Men en dag bliver Ayla slæbt op til et stort hus hvor hun skal arbejde. Arbejdet består i at hun skal rydde op på et loftsrum, og under arbejdet opdager hun er vindue der vender ud mod friheden. Tanken om at slippe væk vokser i hende, men hun må have hjælp. I huset bor drengen Tiago. Kan han mon hjælpe dem med at flygte, og kan hun overhovedet stole på ham….

Bogen målgruppe er de 9-12 årige, det er en velskrevet bog, der formår at formidle et vigtigt budskab pakket ind i en spændende fortælling. Man får straks lyst til at læse videre i næste bog, for at finde ud af hvad der sker med de to søstre. Bagerst i bogen har Tanja R Bisgaard bidraget med fakta om de to verdensmål der er vigtige i historien Verdensmål 12: Ansvarligt forbrug og produktion, og verdensmål 16: Fred, retfærdighed og stærke institutioner.

Bogen har jeg læst sammen med et par af mine børnebørn, og vi var enige om at den var lige så spændende som den første. Men det er også en bog der vil være velegnet til undervisning på fjerde og femte klassetrin

Bogen er et anmeldereksemplar tilsendt af Krabat, hvilket dog ikke har påvirket min bedømmelse af bogen.