Blodengel 2 – Åndemaneren af Lotte Petri

af d. 28. juli 2019

425 e-bog

2019

978-91-7891-043-4

Så er andet bind af Lotte Petris serie Blodengel, med efterforskeren Sofie Engell kommet. I første omgang kun som E-bog og lydbog, er man til papirudgaven må man væbne sig med tålmodighed, da den først udkommer 1. oktober 2019 på People’s Press.

Da jeg læste den første bog om Sofie Engell, glædede jeg mig til at der kom flere med hende og E-gruppen, og jeg må sige det har været ventetiden værd. Andet bind er om muligt endnu mere skræmmende og fængslende end det første. Denne gang er rammen for handlingen Grønland. Et ungt par der er taget på jagttur findes døde. I første omgang ligner det selvmord, men da statsobducent Hack Grandahl får kikket nærmere på de unge, er der ingen tvivl, der er tale om et dobbeltmord. Sofie og E-gruppen bliver tilkaldt, der er ikke meget at gå efter, det er som de jager et spøgelse. De lokale begynder at tale om en Fjeldgænger der huserer når der er optræk til uvejr. Stemningen bliver ikke bedre af at der sker flere mord, og de dræbte alle har flere ting til fælles. De har alle haft harmløse indbrud, hvor intet af værdi er forsvundet, der er fundet tupilakker hos de fleste og alle ligene er blevet berøvet et eller andet.

Sagen står i stampe og internt i E-gruppen er der også problemer. Sagen forværres yderligere da en grønlandsk betjent åbentlyst er kommet i morderens søgelys.

Det er som vanligt når Lotte Petri skriver, meget velskrevet og et godt sammenhængende plot. Hun formår at få den grønlandske natur og kultur til at indgå på en måde så hele fortællingen bliver endnu mere fængslende, jeg kan næsten mærke sneen og kulden komme krybende ud af siderne samtidig med at fjeldgængeren puster mig i nakken. En bragende god krimi….glæder mig til at læse nummer tre.