af d. 10. maj 2011

Omslag

265

2011

978-87-7053-589-2

Angus McFinneys fatale forstyrrelser

“Dette er historien om en mand, der en dag startede et hændelsesforløb, der flere måneder senere kulminerede i en slags seriemord med omvendt fortegn, så at sige. Til hans forsvar skal det siges, at han intet usædvanligt foretog sig.”

Således starter romanen om Angus McFinney. Han er fotograf, lever livet sorgløst og fra dag til dag. Han har ikke bundet sig med familie eller gæld, så han kan lukke sin butik og tage af sted med kort varsel – eller blot lukke butikken en time eller to for at dyrke sex med de kvinder, der opsøger ham. For Angus har en særlig tiltrækningskraft på kvinder – uden at han gør noget særligt for det, falder kvinder for ham på stribe. Og han tager hvad han kan få – så længe det holder sig på det uforpligtende plan – for han er stadig søgende efter den perfekte kvinde, men har endnu ikke mødt hende.

For øjeblikket er det de 3 meget forskellige kvinder Merete, Laila og Natasha han dyrker sex med – når de har tid og lyst. Det er kvinderne der opsøger ham – og han føler ingen forpligtelser over for dem. Men flere ting begynder at gå skævt i forholdet til de 3 kvinder, og de ser alle, uafhængigt af hinanden, en mulighed for at slippe af med Angus.

En gammel fabriksbygning, der skal rives ned, spiller en væsentlig rolle for historien.

Bogen har en meget overraskende og tragikomisk slutning. Den er sjov og underholdende, skrevet i et meget humoristisk sprog, og faktisk svær at lægge fra sig. Fokus er skiftevis på Angus, Laila, Merete, Natasha, og hendes datter Nanna. Det er ikke en krimi, selv om den starter med at omtale et seriemord, men en bog om ægteskab, utroskab, jaloux ægtemænd, kvinder der søger sex, omsorg eller prøver at udleve deres drømme – og i centrum af bogen er elskeren, Angus McFinney. Jeg var vældig godt underholdt!