Aisha af Jesper Stein

af d. 8. november 2015

434

2015

978-87-400-2246-9

1.

“Uden børn, ingen bog!” Sådan skrev Jesper Stein på sin facebookside tilbage i oktober, og løftede samtidigt lidt sløret for, hvordan bogen er blevet til. Bogen er da også dedikeret til hans to døtre, og selvom det er en blodig krimi, spiller børnene i handlingen en stor rolle, og Steins døtre har også haft en finger med i spillet. En fin lille detalje!

Vicepolitikommissær Axel Steen er tilbage på arbejdet efter en længere pause pga. de dramatiske begivenheder, som vi hørte om i ‘Akrash’. Han bliver kaldt ud til lejlighedskomplekset 8tallet på Amager, hvor en mand er fundet myrdet. Axel kender manden, der er en tidligere ansat i PET, og han tilkalder da også assistance hos PET, og får en makker, der hurtigt går ham på nerverne. Den dræbte havde haft et utal af kvindelige bekendtskaber, men en fire år gammel terrorsag blander sig også i mordefterforskningen.

Terroristvinklen er efterhånden blevet brugt og misbrugt i utallige film, bøger og serier, at den nær­mest hænger mig langt ud af halsen, men Stein formår at gøre den del at historien utroligt spænden­de og noget anderledes, end man er vant til, og et øjeblik gik man hen af samme vej som le Carré. Bogen er bygget op omkring tre historier: den nutidige mordefterforskning i 2011, terrorsagen fra 2007 og så et rørende skift til Axel Steens niårige datter, der konstant går med en angst for at hendes far dør, igen pga. handlingen i forrige bog, ‘Akrash’. ‘Privatlivshandlingen’ i Steins bøger er temme­lig underholdende, hvor smertefulde de så end kan optræde, det kan ofte være den del af en krimi, der får mig til at holde mig væk fra ellers storsælgende forfattere. Det klæder i øvrigt Axel Steen, at hans misbrug af forskellige rusmidler er nedtonet i betydelig grad, ligesom de detaljerede seksuelle beskrivelser. Befriende!

Med ‘Aisha’ cementerer Jesper Stein sin plads på øverste podieplads i den danske krimiverden. Det er en medrivende fortælling, et gear langsommere end ‘Akrash’, men alligevel svær at lægge fra sig. Den lidt for Hollywood-agtige slutning var ikke efter min smag, men det er vel det folket vil have. Jeg synes det bliver reddet af den lille twist til allersidst, der giver forhåbninger om en lige så fortræffelig femmer.

Med Jesper Steins egne ord og nærmest i stil med Ian Rankin, så gik han i gang med bogen på bag­grund af en ‘svag ide’ og ‘en tåget forestilling’. Det er altså ret cool at ende med så godt et resul­tat på den baggrund. Hvis han næste gang starter med en god ide og en klar forestilling, så sprænger han rammerne!