af d. 15. november 2020

523

2020

978-87-7218-581-1

1.

Det eneste du kan købe, som beriger dig, er rejser.

Det her er en enormt hyggelig bog at læse for en rejselysten sjæl som jeg. Det er som at sidde sammen med en god veninde og dele diverse rejseoplevelser over en god kop kaffe eller et glas vin. Sarah-Ann Hunt formår at skabe en personlig rejseskildrings dagbog, og giver læseren et detaljeret indblik i, hvordan dét at rejse egentlig er. Oftest deles en rejseskildring alene som et filter-perfektiseret billede på instagram gerne med en rød solnedgang i baggrunden, men Sarah-Ann fortæller om både de gode og mindre-gode oplevelser fra et dansk perspektiv. Hun er både blevet tilbageholdt, udspurgt og har været ramt af sygdomme og uheld.

Forfatteren fortæller om de geografiske steder, hun har været, samt de mange oplevelser hun har fået med sig i bagagen, og det hele bliver serveret for læseren i et humoristisk og farverigt sprog, der får læseren til at længes efter at rejse. At rejse er at leve, og vi har kun ét liv. Men det er desværre ikke så lige til altid. Der er mange overvejelser og bekymringer både før, under og efter en rejse. Dét at rejse er ikke så problemfrit og en dans på roser.

YOLO er en rejsebog og selvbiografi om Sarah-Ann Hunts mange rejser og personlige erfaringer som blandt andet værnepligtig i forsvaret. Derudover er bogen krydret med tanker og reflektioner over emner som livsværdier og familiens betydning, som sætter livs- og rejseoplevelser i et større perspektiv. Hunt’s CV er mildest talt imponerende, og i en alder af 31 år kan hun sætte et rødt flag på over 45 lande på verdenskortet. Sarah-Ann ser gerne, at hun skal udfordre sig selv på alle måder, og det viser sig i hendes valg at blive dykker, trods hun hverken kan svømme eller lide vand. Hun er halvt dansk, halvt engelsk, og hun har rejst på mange måder; alene, i grupper, som sprogskole-elev og som frivillig. Desuden har hun været rejseguide og er blandt andet uddannet som juralog.

Personligt elsker jeg blogs og rejsedagbøger, da det altid er bedre med insider-tips til rejser end blot at følge den generelle guide.YOLO er som en rejse-håndbog – bare bedre, fordi der her er personlige oplevelser med, hvilket gør eventyret mere virkelighedstro. Det eneste jeg kan sætte finger på er, at jeg ville ønske, at Sarah-Ann havde gemt historier som eksempelvis værnepligt-oplevelsen til en anden bog. Jeg synes godt, at hun kunne have fastholdt den røde tråd gennem bogen alene baseret på sine oplevelser og erfaringer fra de mange rejser.

Jeg læste et uddrag af et interview med Sarah-Ann Hunt i forbindelse med udgivelsen af denne bog, og de her sætninger om at rejse ramte mig, og jeg kan ikke være mere enig!!

“Du får minder, små skatte, som du har inde i hovedet. Rejseminder forringes aldrig, som materielle ting gør.”