af d. 14. juli 2020

393

2020

978-87-97188-80-4

The Marriage of Opposites (oversat af Birgitte Brix)

1.

Camille Pissarro er kendt som en af impressionismens vigtigste og mest produktive malere. Han bliver ofte nævnt i samme åndedrag som Paul Cézanne eller Paul Gauguin, og folk kender ham først og fremmest som fransk maler. Men Camille Pissarro var også dansk statsborger: Han blev født som Jacob Abraham Camille Pizzarro på Sankt Thomas i Dansk Vestindien og voksede op i det jødiske mindretal på øen.

Det er denne mindre kendte del af Pissarros og Pizzarro-slægtens liv, som den amerikanske forfatter Alice Hoffman sætter fokus på i sin roman „Vi fulgte skildpadderne“. Hun blander fakta og reelle episoder fra Camille Pissarros og hans families liv sammen med fiktive hændelser og personer. Til dette interessante mix af fiktion og virkelighed tilføjer forfatteren elementer fra en bred vifte af genrer: lidt historisk roman, lidt kunstner-portræt, lidt slægtshistorie og — takket være korte fortællinger om vestindiske myter og folketro — lidt magisk realisme.

Men frem for alt er „Vi fulgte skildpadderne“ en roman om kærlighed: Kærlighed ved første blik mellem Camille Pissarros forældre, Rachel Pomié Petit og Frédéric Pizzarro, som skaber skandale og en stor konflikt mellem Pizzarro-familien og den jødiske menighed, der ikke godkender forholdet mellem de to, fordi de er beslægtet gennem ægteskab. Kærlighed mellem den afrocaribiske pige Jestine og Pomié-familiens plejesøn Aaron, som heller ikke bliver godkendt af samfundet, fordi de tilhører forskellige klasser. Kærlighed mellem den unge talentfulde kunstner Camille og familiens franske tjenestepige Julie, som i begyndelsen heller ikke anses for passende. Kendetegnende ved alle disse forhold er modsætninger, som synes uoverkommelige, men som i sidste ende supplerer hinanden i en frugtbar forening af modsætninger, eller „Marriage of Opposites“ som romanens originaltitel lyder.

Facit: Alice Hoffmans roman „Vi fulgte skildpadderne“ byder på en varieret, underholdende og spændende læsning om den impressionistiske maler Camille Pissarro, hans sefardiske familiebaggrund og hans fødeø Sankt Thomas i Dansk Vestindien. Forfatteren blander historiske og biografiske fakta, sefardisk slægtshistorie, naturbeskrivelser, vestindiske eventyr og kærlighedshistorier sammen til en rigtig god læseoplevelse, en fin litterær sommercocktail.