506

2022

978-87-02-32464-8

Annas sang

Lutter fremragende anmeldelser er strømmet hen mod ”Annas sang”, der er skrevet af musikeren Benjamin Koppel.

Nu, hvor jeg selv har læst bogen kommer der endnu en anmeldelse, der tildeler bogen fuldt hus på stjernefronten.

København i 1930´erne. Pigen Hannah vokser op i en jødisk familie og hun drømmer om at blive musiker ligesom hendes søskende. Selvom det måske ikke var helt almindeligt for piger på den tid bliver hun optaget på musikkonservatoriet, hvor hun møder Aksel og de to forelsker sig i hinanden. Det burde for så vidt ikke skabe problemer bortset fra, at det gør det så alligevel. I Hannahs familie er det sådan, at de lægger meget stor vægt på traditioner og derfor ser de helst hun forelsker sig i en, der også har jødisk baggrund og ser stort på, at hjertet ikke har det med at skele til religiøs baggrund. Det samme sker i øvrigt for hendes brødre, der alle gifter sig med danske kvinder, der ikke har en jødisk baggrund og så strammer familien skruen, for de ser det som hendes opgave at redde familiens ære. Nu er Hannahs dilemma om hun skal gå efter at bevare familiefreden ved at fravælge konservatoriet og den mand hun elsker. Eller om hun skal gå efter hvad hun ønsker sig og leve sit eget liv efter egne ønsker og ikke hvad hendes stokkonservative forældre ønsker.

”Annas sang” handler om mange ting: er kærligheden et valg?, tæller forpligtelser over for familien højere end at man følger sit hjerte?, det er også en generationsroman og et indblik i et København, der ikke eksisterer mere.

Det er længe siden jeg har læst så indfølende og dramatisk roman. Meget overbevisende fortælling, måske fordi den er inspireret af sande historier.

Benjamin Koppel er en fremragende musiker, men her er beviset på, at han er lidt af et multitalent, for skrive kan han med usvigelig sikkerhed, han har bedrevet en virkelig medrivende bog, som kun kan anbefales.

Anmelderbog.