Tre sekunder af Anders Roslund & Börge Hellström

af d. 12. maj 2010

612

2010

978-87-638-1257-3

Tre sekunder (svensk)

I den seneste krimi fra Roslund & Hellström møder vi “Paula”, som lever et farligt dobbeltliv. Til daglig er han familiefaren Piet Hoffman, der arbejder for et polsk sikkerhedsfirma, men hos politiet er han kendt som agenten “Paula”, som er med til at infiltrere den polske narkotikamafia. Det er bestemt ikke en nem arbejdsfordeling, men Piet har efter en del år på posten fået arbejdet sig op i hierarkiet i mafiaen, og en dag får han en betroet opgave: Han skal være med til at overtage kontrollen af narkohandlen i de store svenske fængsler. Kun ganske få i det svenske politis top kender til Piets hemmelige mission, og det skal hurtigt vise sig, at Piet kun kan stole på sig selv, og han hurtigt kan bringe sig på kant med begge “arbejdsgivere”.

Som i de øvrige krimier fra Roslund & Hellström har kriminalkommissær Ewert Grens igen en stor rolle i bogen. Han forsøger at efterforske et mord inden for narkomiljøet, men der er noget, der ikke stemmer. En bestemt person bliver ved med at dukke op, uden Grens ved hvem han er, men han kommer langsomt på sporet af dobbeltagenten. Men sagen løber hurtigt af sporet, både for Grens, men så sandelig også for Piet.

“Tre sekunder” er en spændende og underholdende krimi. Dog synes jeg, at med de over 600 sider, så var det lidt svært at holde gejsten oppe til tider. Den kunne sagtens have fyldt det halve, og alligevel være lige så spændende. Ikke desto mindre er den bestemt værd at læse, lige som de øvrige i serien. Alligevel får den “kun” 3 stjerner, da jeg synes de tidligere bøger er bedre.