Steve Jobs af Walter Isaacson

af d. 6. november 2012

672

2011

978-87-02-15056-8

Steve Jobs

Steve Jobs betød meget for den måde vi ser på elektronik i dag. Ikke fordi han har opfundet noget – alle de ideer Apple har opfundet kommer fra andre medarbejdere hos Apple – men fordi manden, hvor negativt et syn jeg end har på ham, har været enormt god til markedsføring.

I bogen følger vi Jobs fra fødsel til lige før graven og den mand vi præsenteres for, lider af en række mentale sygdomme, som psykiatere blandt andet har betegnet som Narcissistisk personlighedsforstyrrelse og det er meget tydeligt i fortællingen om ham, hvordan hans psykiske problemer har forpestet mange menneskers liv. Ja han kunne noget med markedsføring, men han burde have udført det arbejde fra den lukkede anstalt for den person han var, er ikke værd at bringe i kontakt med mennesker overhovedet.

Det har taget mig virkelig lang tid at komme igennem denne bog. Det er delvist fordi den er så dårligt skrevet, jeg kan ikke tro at oversætteren har været dårlig til sit arbejde, jeg tror bare forfatteren har skrevet til laveste fællesnævner. Normalt har jeg ikke et problem med den slags, men når han gentager alt af flere omgange bliver jeg mere irritabel end glad for omtanken.

Mit andet problem med biografien om Steve Jobs har været, at den handler om Steve Jobs. Jeg er langt fra Apple-fan og det er ikke den store hemmelighed, men jeg tænkte at det måske kunne være spændende at læse om Steve Jobs, fordi han repræsenterede en tid, hvor der skete utrolig mange ting indenfor mit eget felt (IT) og historiske begivenheder er altid relevant at læse om og lære af. Problemet er bare at Jobs åbenbart har været verdens største narcissist og virkelig en negativ dramaqueen at omgås for de stakkels mennesker der kom i kontakt med ham. Alt sammen noget som Isaacson beskriver og forklarer i detaljer og derved er mit indtryk af Jobs ikke særlig positivt. Jeg læser generelt ikke om giftige personligheder og med denne bog blev det tydeligt hvorfor: jeg sad og blev vred mens jeg læste den, fordi manden var som han var.

Og så hjælper det ikke at Walter Isaacson har et fanboy-kompleks som betyder, at han gør undskyldninger for hvor dårligt et menneske, Jobs var. Det er altid en interessekonflikt at kende sit objekt personligt, men her er det en stor fan af Jobs der gransker hans liv på Jobs egen opfordring.

Jeg beklager meget, men jeg kan ikke anbefale den bog til nogen og har sendt mit eget eksemplar videre til en veninde, så jeg ikke skal se på den i reolen.