Se dagens lys af Svend Åge Madsen

af d. 23. februar 2016

181

2003

87-00-73494-2

Filosofisk fremtidsvision om et samfund i diametral modsætning til Orwells ‘1984’. Madsen har afskaffet tvivialitet, kedsommelig gentagelse og det tunge ansvar. Ingen har det samme arbejde to dage i streg, og man er ikke bundet af bestemte møde- og holdetider. Familielivet er mindst ligeså frit som arbejdslivet. Lyder det ikke som paradis?

Nu er Madsen ikke den der stiller tingene op i ren sort/hvid, hvorfor læseren selv må reflektere over det opstillede samfund, kontra det vi selv lever i. Endog lader han hovedpersonen Elef være i tvivl om hvad han selv ville vælge, – hvis han kunne. Som en rigtig scifi roman opstår der et misforhold mellem Elefs drømme og samfundets snærende rammer, for selv det ansvarsfri samfund kan kun fungere indenfor et snævert defineret regelsæt. Elef ender, i bedste Orwellsk stil, som flygtning. En paria set med resterende samfunds øjne, jaget af alt og alle.

Det havde ikke været en vaskeægte ‘Madsen’, hvis der ikke var referencer til mandens andre værker, og slutningen byder på det mest vanvittige/geniale hidtil: her er vi vidne til hvordan en af hovedpersonerne sætter sig og digter en romanfigur, som skal infiltrere hovedværket ‘Tugt og utugt i mellemtiden’, for efter infiltrationen at returnere til ‘Se dagens lys’ for at ændre dens forløb.

Det sidste får man kun med, hvis man kort forinden har læset ‘utugt’, det har dog ikke den store betydning. Min kone fik det ikke med, og hun roser ‘Se dagens lys’ til skyerne. Den skal absolut også anbefales herfra.