Blå af Maja Lunde

af d. 18. september 2018

357

2018

9788763857505

Blå - oversat af Poul Henrik Westh

Der er langt mellem snapsene når talen falder på den politiske roman. Hvor det i 60’erne og især i 70’erne var svært at finde en roman der ikke var politisk, er det i dag lige omvendt. Derfor er det befriende at finde en bog som “Blå” midt i vore dages kulturelle udbud, der for en stor dels vedkommende består af “Vild med dans” og metervarekrimier der ud over underholdningsværdien, ikke rigtig indeholder noget. Maja Lunde vil noget med sin roman, hun har et klart og tydeligt politisk budskab, og så skriver hun virkelig godt.

2017: Signe er miljøaktivist og nærmer sig de 70, men hun lader sig ikke skræmme af havet. Helt alene stævner hun ud fra barndomsbygden i Vestlandet og sætter kursen mod syd for at konfrontere den mand, hun engang elskede. Med sig har hun en ganske særlig last.

2041: David føler sig for ung til at være far, men er blevet alene med sin lille datter. De to er på flugt gennem et tørkeramt Sydeuropa i en tid, hvor Vandlandene i nord har lukket grænserne mod landene i syd, og der ikke længere findes vand nok til alle. Men en dag opdager de en sejlbåd i en forladt have langt inde i landet – og alt forandres.

Gennem en smukt skrevet dobbeltfortælling om hhv. tiden op til den lurende katastrofe og tiden efter (om godt 30 år), tegner Lunde et tydeligt billede af sine hovedpersoner og af den verden, de hver især er en del af. De verdener der beskrives er så forskellige, at man skulle tro der var adskillige hundrede år imellem dem. Men det er der ikke. Klimaforandringerne der, uanset om man tror på at de findes eller ej, sætter deres tydelige spor på verden i dag, har for længst nået et point of no return. Maja Lunde viser os hvordan det kan komme til at ende lige om lidt.

Signe, miljøaktivisten i 2017, har brugt det meste af sit liv på en forgæves kamp for at råbe verden op. David, franskmanden i 2041, kæmper for at overleve i den verden der blev resultatet af Signes manglende succes. Omdrejningspunktet for begge historier er en båd. Det meste af bogen befinder Signe sig i sin sejlbåd på vej fra Norge til Frankrig, og godt 30 år senere finder David og hans datter Lou en gammel båd i en have ved et forladt hus, langt inde i landet. Disse både bærer hovedpersonernes drømme om en bedre fremtid, og det er flot skrevet og smukt fortalt. Norske Maja Lunde skriver kort og præcist, hun skærer lynhurtigt ind til benet, og ind til læserens hjerte. Og uanset om man er enig eller uenig i Maja Lundes syn på klimaforandringer, tvinger hun med “Blå” sin læser til at overveje sit standpunkt.

Maja Lunde slog for alvor sit navn fast med romanen “Biernes historie”, der udkom på dansk i 2016. I den tager hun også vores manglende respekt for naturen under behandling. Jeg har endnu ikke læst den, men efter “Blå” er der ingen vej udenom. Det er skønt at den politiske roman der rækker ud fra og ind i virkeligheden, endnu ikke er uddød. Forhåbentlig vil end ikke klimaforandringer og insektdød tage livet af den foreløbig, for der er så hårdt brug for den.