Sagnet om Sigurd og Gudrun af J. R. R. Tolkien

af d. 8. august 2011

336

2010

978-87-02-08034-6

The legend of Sigurd and Gudrún

“Sagnet om Sigurd og Gudrun” er Tolkiens gendigtning af kvaderne fra den Islandske Vølsungesaga. Kvaderne er stive og meget urytmiske, og det er tydeligt, at de fra starten ikke har været tiltænkt udgivelse. Bogen henvender sig efter min mening udelukkende til nørder og rigtige Tolkien fans som bare ikke kan få nok af skaberen bag Ringenes herre. Vi andre almindelige dødelige må kæmpe med os selv for ikke at lægge bogen fra os undervejs.

Handlingen i “Sagnet om Sigurd & Gudrun” er den meget indviklede historie om den naive helt, hans stolte kvinde, mænd og menneskers svig og svigt samt en giftig drage og gudernes tusmørke.

Digtene i sagnet om Sigurd og Gudrun er samlet af Tolkiens søn Christopher Tolkien som aldrig misser en lejlighed til at fremhæve sin berømte far og slå plat på hans berømthed. Imellem digtene er anbragt uddrag af Tolkiens (den ældre) forelæsninger som alle er kommenteret af sønnike. Det er efter min mening i overkanten af, hvad bogen kan bære og gør at bogen fremstår endnu mere nørdet.

De forskellige kvad i bogen er som sådan spændende nok, men på grund af det til tider firkantede og akavede sprog fænger de ikke rigtigt. Det er tydeligt at Tolkien forsøger at efterligne sproget i 700-tallets norden, hvilket ikke rigtig lykkes for ham. – Lidt bedre bliver det dog, hvis man vælger at læse den engelske udgave i stedet for den danske. På engelsk fungerer rimene bedre og sproget er mere flydende. (Den engelske version står til venstre mens den danske version står til højre, så man kan også vælge primært at læse den ene version og læse enkelte kvad på det andet sprog).

“Sagnet om Sigurd og Gudrun” falder ikke i min smag, men jeg er sikker på, at den vil tiltale de virkelige fans og folk som er meget interesserede i den nordiske mytologi.