Rosens hævn af Nicole Galland

af d. 11. februar 2009

445

2007

978-87-11-31251-3

Revenge of the rose

Jouglet er kejserens troubadour og er mand for at underholde og skabe en god stemning. Majestæten bliver konstant stillet forskellige forslag om for riget fordelagtige giftermål som han hver gang afviser blankt. Hans interesse vækkes imidlertid, da den udspekulerede Jouglet i meget rosende vendinger får fortalt om sin meget gode ven Willem og dennes bedårende søster, som Jouglet tilsyneladende har et ret godt øje til. Kejseren aner muligheder og han inviterer Willem til at komme til hoffet for selv at tage hans store ridderevner i øjesyn, og den unge mand der ikke er vant til nogen storslået tilværelse, skal således vejledt af Jouglet til at begå sig ved hoffet. Der går heller ikke længe inden Willem har indtaget pladsen som majestætens yndling, og denne har også planer der involverer Willems søster. Snart venter en lovende fremtid for søskendeparret.

Er du til ægte middelalderstemning med hvad dertil hører af vaskeægte riddere, hofintriger, kærlighedsaffærer og seksuelle forviklinger, så er det her lige bogen for dig. Jeg skal ærligt indrømme, at jeg ikke havde kæmpe forventninger til bogens handling, men nok mest så den som let underholdning. Men for søren hvor blev jeg grebet af handlingen. Den starter som værende meget hyggelig, men der kommer nogle store overraskelser undervejs, der gør at man som læser ikke kan lægge den fra sig igen. Forrygende persongalleri, storslået humor med seksuelle undertoner der fremkaldte højlydte grin under læsningen. Super god roman som jeg varmt vil anbefale andre at læse.