Ørsted – Han satte strøm til verden af Ingo Milton, Sussi Bech og Jens Olaf Pepke Pedersen

af d. 26. juli 2020

80

2020

9788793608870

1 udgave 1 oplag

I forbindelse med 200-året for H.C.Ørsteds gennembrydende påvisning af elektromagnetismen, har forlaget Eudor  med støtte fra blandt andet H.C.Ørsted Selskabet udgivet denne tegneserie om H.C.Ørsted og hans samtid. Det er første gang at H.C.Ørsteds liv skildres som tegneserier, med fortællingen af Ingo Milton og de flotte tegninger af Sussi Bech, og godt hjulpet på vej af seniorforsker ved DTU Space, Olaf Pepke Pedersen er der kommet en smuk og også meget informativ tegneserie ud af det. En bog som kan læses af både unge og gamle. Ud over de 66 sider regulær tegneserie, indeholder bogen også 12 sider tekst, som er mere dybdegående omkring guldalderen og de tankesæt der prægede tiden, og ikke mindst teorierne og forsøgene bag elektromagnetismen. Der er også en mindre litteraturhenvisning, hvis man skulle få lyst til at grave dybere. Har man lyst til at hører mere om tegneseriens tilblivelse, er det muligt på forlaget Eudors You Tube-kanal – hvor Sussi, Ingo og Jens Olaf fortæller om Ørsted og arbejdet med tegneserien.

Mit indtryk er, at her er tale om en meget gennemarbejdet bog i lækker kvalitet. Flotte tegninger i gode farver på lækkert papir og en tekst der er til at forholde sig til. Vi følger de to brødre Anders og Hans Christiania startende i Rudkøbing  1788 via universitetet i København, Anders på det juridiske fakultet og Hans Christian på der medicinske, og frem til 1829 hvor  Den Polytekniske Læreanstalt bliver indviet. En spændende rejse i videnskaben, kunsten og litteraturens ånd. Første oplag er allerede udsolgt, og det forstår jeg godt. Det er en bog jeg varmt kan anbefale

Bogen er et anmeldereksemplar tilsendt af Eudor, hvilket dog ikke har påvirket min bedømmelse af bogen.

Lån tegneserien på biblioteket