Blodkongens datter af Merlin P. Mann

af d. 27. juli 2020

187

2020

978-87-400-5236-7

Med “Blodkongens datter” starter serien om Nationalmuseets mange spændende skatte fra Danmarkshistorien. Og både jeg og sønnike på 10 år blev meget betaget af denne første bog!
Vi møder 14 årige Rane, der er taget ind til Nationalmuseet med sin mor. Moren vil forsøge at aflevere et danefæ og forhåbentlig få nogle penge med hjem. Man fornemmer at pengene er knappe i Ranes familie, da faren er meget syg. Det virker ikke som om, at Ranes mor har held med sig i museets skranke, så imens går Rane ind på museet for at undgå at høre på sin pinlige mor.
Rane ser blandt andet betaget på et kors lavet til Kong Svends datter, kaldet Gunhildkorset, lavet i 1100 tallet. Han kommer til at røre ved montren, og da en kustode kommer hen mod ham, går han i panik, da han ikke har købt billet. Rane løber fra kustoden og ender bag nogle døre, hvor publikum slet ikke må gå. Her finder han flere genstande, som han ikke kan holde fingrene fra, mest af alt en stav med runer på. Den stikker han i lommen og prøver at finde vejen ud igen. Men pludselig lyder alarmen på museet, og da Rane kommer til at dreje på stavens ringe på siderne, falder han gennem tid og rum..
Her hører han en stemme, der befaler ham at aflevere staven tilbage, men Rane løber mod et lyst hul og falder igen. Rane lander nu midt i et blodigt slag og bliver reddet fra døden af en rødskægget kriger. Rane skynder sig at flygte og drejer igen på staven. Han lander nu på en skovvej, hvor en vogn er på vej hen til en storbondes gård for at aflevere et prægtigt kors til kongens datter. Det går langsomt op for Rane, at han er rejst i tiden, nærmere bestemt 1100 tallet, hvor Danmark er præget af fejden mellem Svend, Knud og Valdemar. Rane kommer med til gården og møder pigen Gunhild, Kong Svends uægte datter. De bliver et skønt makkerpar, da de både skal skaffe det flotte kors tilbage som er blevet stjålet, samt forsøge at få Rane tilbage til sin egen tid. Det sidste bliver lettere sagt end gjort, da det er farligt at rejse i tiden, da man hurtigt kan komme til at ændre noget. De møder en kutteklædt druide i forsøget på at rejse i tiden med runestaven, og heldigvis vil han gerne hjælpe Rane og Gunhild.
Sikke en spændende fortælling fra Danmarks dramatiske historie. Forfatteren formår virkelig at gøre historien levende og har læseren i sin hule hånd. Min søn læste bogen selv først og glædede sig til jeg var færdig med bogen, så vi kunne snakke om den. Og man bliver jo simpelthen nødt til at besøge vores alle sammens Nationalmuseum for at se Gunhildkorset med egne øjne!
“Blodkongens datter” er første bind i serien “Rane og det magiske museum”, skrevet til lidt større børn og deres forældre.
Og uden at røbe for meget, kan jeg godt fortælle, at bogens slutning er noget af en cliffhanger, som tyder på at Rane og Gunhild slet ikke er færdige med hinanden.
Hvornår kommer næste bind, spørger Villads og hans mor håbefuldt!?