95

2018

978-87-02-25173-9

”Mimosa” er den unge forfatter Nanna Storr-Hansens anden digtsamling.

Selvom mange måske forbinder bogens titel med navnet på en drink, men det er som bekendt også navnet på en plante – og det er nok ikke tilfældigt, at forfatteren har valgt en tvetydig titel.

Digtene er andre steder blevet beskrevet som tekster, der udmærker sig i skildringen af, hvor let mennesket kan gå fra kærlighed til had – og det er også en rammende beskrivelse.

Forfatteren har valgt at opdele bogen i tre afsnit (eller kapitler), der har fået titlerne ”Øen Slayer”, ”BBY” og ”Teenage”, de første to titler er sådan set ikke specielt sigende eller interessante hvis man spørger denne anmelder og det brød jeg mig ikke specielt meget om. Jeg er for gammel og for dårlig til at analysere digte til, at ville bruge tiden på at lege gætteleg på hvorfor de to første titler er så lidt sigende.

Første del af digtene kunne jeg faktisk godt lide. Rigtig godt, endda, for det er stemningsfulde digte med rige billedebeskrivelser. Til gengæld brød jeg mig decideret ikke om sidste del af digtene, de fremstod til den uforståelige side for denne anmelder, så det endte lidt med, at jeg stod af og blev træt inden jeg blev færdig med de sidste digte. Jeg tror ikke helt jeg forstod digtene i bogens sidste del og jeg forstod heller ikke hvor forfatteren ville hen med disse sidste digte – der kom kort sagt noget fodslæb på til sidst så jeg endte med at kede mig.

Jeg lander på en samlet vurdering på 3 stjerner for ”Mimosa”. Første del hæver sig over gennemsnittet af digte, sidste del trækker gevaldigt ned på kedsomheds-skalaen, derfor ender jeg på en middelmådig vurdering – hvilket er ærgerligt, for det er en god forfatter, der har talent for at skrive.