af d. 25. februar 2016

555

2015

978-87-638-3891-7

The midnight rose

Sikke en skøn roman, der har det hele: Spændende plot, kærlighed, historie og ikke mindst mysteriet om et forsvundet barn.
I “Midnatsrosen” følger vi indiske Anahita, der som barn i starten af 1900 tallet, lever under engelsk herredømme. Hendes far er død, så hun lever med sin mor i det lokale kongeslot, hvor de arbejder for maharajaen. Men en dag møder Anahita prinsesse Indira og de to piger bliver helt uadskillelige til trods for deres rang. Anahita flytter ind hos Indiras familie og bliver hendes ledsagerske. Og dette bringer hende med til en engelske kostskole, som indiske børn af høj rang kommer til for at få en god og passende uddannelse. De to piger får et chok af dimensioner, da de kommer til kolde Europa, og især Anahita får det svært, da Indira hurtigt får venner i den engelske overklasse. Anahita er heller ikke noget helt normalt barn, hun har arvet nogle evner fra sin mor, bla. evner i medicin. Så da 1. Verdenskrig bryder ud og det ikke er muligt at vende tilbage til Indien, begynder Anahita en uddannelse som sygeplejerske. I skoleferierne var de to piger ofte gæster på et engelsk herresæde, hvor Anahita møder den unge arving Donald. Forbindelsen er dog umulig, da racefordommene er store i datidens England. Men kærligheden går sine egne veje, og de to får et forhold til hinanden. Desværre mister de hinanden af syne, da Anahita uventet må vende tilbage til Indien.
Bogen foregår også i nutiden, hvor Anahitas oldebarn Ari har fået til opgave at finde ud af, hvad der skete med Anahitas søn, som forsvandt som lille. Alle fortalte hende at han var død, men med sine evner ved Anahita at det ikke er tilfældet. Efter Anahitas død tager Ari tilbage til det engelske herresæde, hvor han mener hemmeligheden måske er gemt. Her møder han skuespilleren Rebecca, og sammen forsøger de af afdække husets mystiske fortid.

Riley har endnu engang skrevet en medrivende og bevægende bog. Det historiske er ligeledes spændende, med Indien som en engelsk koloni. Men fokus er helt sikkert på mysteriet om den forsvundne søn og ikke mindst den spændende fortid, som Anahita havde. Og hvorfor foregår der mystiske hændelser på det gamle engelske herresæde?
Læs bogen, hvis du som mig elsker historiske romaner, med det skønne twist af engelsk landadel krydret med spændende krimi.