De Gyldne Laurbær

Marie. En roman om Madame Tussauds liv af Dorrit Willumsen

af d. 10. august 2006

235

1983

87-7456-172-3

”Marie” er en roman om Madame Tussauds liv. Marie vokser op hos sin mor i Bern, men allerede mens hun stadig er barn flytter hende og moderen til Paris, til moderens bror Curtius. Den tilsyneladende velhavende Curtius ejer et vokskabinet i byen, hvor han modellerer og udstiller datidens berømte og berygtede skikkelser. Her vokser Marie op og morbroderen lærer hende at skitsere, tegne og modellere i voks, og Marie bliver fast tilknyttet det franske kongehus som tegnelærer og modellerere. Gennem mange år laver hun tegninger og modellerer hele kongehuset og da morbroderen dør arver hun vokskabinettet og desværre også en gæld. Marie kæmper herefter med at skabe sit eget voksunivers og dermed få gælden betalt af. Hun bliver gift og får tre børn, hvoraf det ene dør. Da den ældste søn er fire år rejser tager hun ham med til England, hvor hun med stor succes turnerer rundt, inden hun slår sig fast ned i London. Her åbner hun Madame Tussauds voksmuseum.

Bogen beskriver Frankrig og specielt det franske kongehus sidst i 1700-tallet. Gennem Maries observationer, når hun skitserer og modellerer personerne i bogen, gives et indtryk af personlighederne fra den gang og hvordan de levede. Bogen fænger desværre ikke rigtig og specielt den første del af bogen er på samme tid både langtrukken og har en tendens til at springe hurtigt mellem de forskellige begivenheder. Først fra det tidspunkt i bogen hvor Marie er blevet voksen og gift bliver historien mere interessant, dog stadig med en tendens til at gå hurtigt frem i tid.

Romanen giver et godt historisk overblik over datidens Paris og omegn, og giver en fin beskrivelse af Madame Tussauds liv, men den fanger desværre aldrig rigtig læseren.
– Denne anmeldelse deltager i Bogrummets sommerkonkurrence 2006