af d. 3. juni 2014

336

2013

978-87-92621-94-8

The Hidden Diary of Marie Antoinette

Hvem var Marie Antoinette egentlig og hvordan var livet i de franske kongelige gemakker på hendes tid?

Det er blot nogle af de ting, som Erickson forsøger at formidle videre til læseren. Erickson, som er uddannet historiker, fortæller i sin epilog, at det er fiktion, men historisk underholdning. Selvom Marie Antoinette allerede døde i en alder af 37, nåede hun at opleve meget i sit liv. Denne roman starter i Østrig, hvor hun var vokset op i Wien og allerede fra barnsben var hun ærkehertuginde. I en alder af blot 12 år bliver hun trolovet med Ludvig fra Frankrig og de bliver gift, da hun kun er 14 år gammel. Hendes mand er 16 og slet ikke interesseret i forholdet mellem mand og hustru; han vil meget hellere ud i skoven og betragte naturen.

Efter ondsindede rygter om hendes fertilitet og om hvorvidt han kan producere børn, lykkedes det dem at få datteren, som går under navnet Mousseline. Marie Antoinette lever det liv hun kan i det franske, men savner Østrig forfærdeligt. Hun kommer på andre tanker under et bal i starten af 1778, hvor hun møder Axel Fersen, en svensk diplomat. Men under overfladen lurer revolutionen i det franske rige og hvor længe kan kongen og hans dronning opretholde deres liv?

Det bedste ord jeg har for denne roman er fængslende. Marie Antoinette er som karakter utrolig interessant og vi ser som læser en tydelig forandring af hende i løbet af de 24 år, som denne bog dækker over. Beskrivelserne af revolutionen og Marie Antoinettes psykiske tilstand beskrives utrolig godt af Erickson, og hvis det ikke var for hendes epilog, skulle man tro at dette var en korrekt historisk gengivelse. Især karakteren Axel, som fungerer som hendes evige redningsmand, er utrolig troværdig til trods for at han ikke var en rigtig person.

Alt i alt en fantastisk roman og det bliver bestemt ikke den sidste jeg vil læse af Erickson.