Jordens søjler af Ken Follett

af d. 22. juni 2001

984

1998

87-7714-660-3, 87-7714-657-3, 978-87-7714-660-2

Pillars of the Earth

I min udgave af “Jordens Søjler” har jeg skrevet, at denne bog har alt. “Jordens Søjler” er en middelalderroman om kærlighed, forræderi, storhed og fald i England i 1100-tallet og er en fantastisk bog. Bogens hovedpersoner repræsenterer både menigmand, præsteskabet og de adelige. Læseren får et grundigt og meget bredt indblik i livet i middelalderen, både for høj og lav, og for de gejstlige, som lever i deres egen verden med egne regler.

Prior Philip har en stor ambition. Han vil bygge en katedral i Kingsbridge. Og det koster. Særdeles magtfulde modstandere af hans planer gør hvad der står i deres magt, for at stoppe opførelsen af katedralen. Biskoppen Waleran Bigod ser en ny katedral som en trussel mod hans egen magt. De adelige som kæmper mod kirken om den generelle magt i landet, ser en ny katedral som en uheldig manifestation af kirkens magt. Desuden blander naturen sig ustandseligt i et byggeprojekt som varer i årtier. Så mangler der midler, så mangler der folk. Man følger katedralen fra idé til færdig kirke og får i den forbindelse et solidt kendskab til middelalderens byggemetoder, og det er jo dejligt at lære lidt, mens man læser. Sideløbende med Prior Philips kamp lever man med i livet som det ser ud for Tom Bygmester og Aliena, datter af den afsatte jarl af Shiring. “Jordens Søjler” er propfuld af uretfærdigheder, og det er med en snert af lettelse man vender tilbage til sin egen tid. Og som den gode bog kan, har den givet mig nye venner og fjender, som jeg til slut efterlader i middelalderen på godt og på ondt.