Interred with their bones af Jennifer Lee Carrell

af d. 7. februar 2012

416

2007

978-0-525-94970-1

Britisk titel: The Shakespeare Secret og dansk: Shakespeares Hemmelighed

Genre: De Vinci mysteriet omplantet til endnu et historisk geni, Shakespeare: hvem var han eller hvem var de, der skrev disse vidunderlige skuespil som vi stadig holder af idag, selvom de blev skrevet for 500 år siden; er der et ukendt manuskript?

Forfatteren er ligesom vores helt, Kate, Shakespeare kyndig. Men Kate er optaget af at instruere Hamlet på The Globe Teater i London, da hendes tidligere professor, Roz, dukker op for at få hendes hjælp: Roz har fundet en æske med diverse hentydninger til et hidtil ukendt Shakespeare manuskript. Men Roz bliver dræbt under en brand på teatret. Og så begynder en jagt igennem flere lande og kontinenter med politi i halen og flyveture over den halve verden.

Ben, som er Roz’s nevø, skal forsvare Kate, og deres rige protégé er Sir Henry, som lukker alle døre op ligesom i Dan Brown’s bøger. De leder efter løsningen på gåden på forskellige universitets biblioteker, i kirker, klostre og til sidste finder de en munk, som døde for over 200 år midt i ørkenen – i Utah af alle steder; alt det for at finde Shakespeare’s tabte skuespil Cardenio.

Desuden kører historien frem og tilbage fra nutid til Shakespeare’s tid, det kan indimellem virke distraherende.
Bogen indledes med dette citat(min oversættelse): ‘Det onde, som mænd gør vil leve efter dem, Det gode bliver begravet med deres knogler.’
Det passer jo ikke rigtigt på Shakespeare, for alt det gode han skrev tilhører menneskehedens kulturskat og vil ikke blive glemt. Det kan man jo ikke rigtigt sige om denne bog, det er trættende med disse Dan Brown efterligninger, selvom det historiske er interessant; men det var måske bedre at bruge tiden på at læse et litteraturhistorisk værk om Shakespeare. Men en kold vinterdag under dynen så kan denne bog læses uden for mange spekulationer.