Omslag

48

2015

978-87-638-3957-0

Hansel og Gretel

1

“Hans og Grete” er et søskendepar, som lever ude i skoven med deres forældre. Forældrene er fattige, men kan stadig skaffe mad nok til alle. Men da krigen bryder ud, og soldater tager deres få høns og afgrøder, må de hver aften gå sultne i seng. En aften hører Hans sine forældre tale sammen, moren foreslår at faren tager dem med dybt ind i skoven. Faren gør som hans kone foreslår og tager børnene med ud i skoven og overlader dem til deres skæbne. Børnene forsøger at finde hjem, og første gang lykkes det, fordi Hans havde lagt sten ud som de kunne følge hjem ad, men anden gang faren fulgte dem ud i skoven, havde Hans ikke andet end et brød med som han brugte til at ligge brødkrummer ud med, men da de ville følge sporet hjem, var krummerne spist af skovens dyr. Så i stedet for at finde deres eget hus, finder de et hus lavet af honningkager.

“Hans og Grete” er egentlig i bund og grund den samme historie som den, vi kender fra brødrene Grimm. Det eneste der er anderledes, er at til sidst i bogen er der en fortælling om hvordan historien opstod og hvordan den fortælles i andre lande. Illustrationerne er meget flotte, men også ret uhyggelige. Illustrationerne er ikke nogle jeg vil vise mindre børn. da de er ret skræmmende, men meget flotte. Det gør også, at det ikke lige er en bog man sidder med ved sengekanten og lader de små børn kigge med.

Jeg var ret skuffet over bogen, eftersom jeg troede det var en nyfortolkning af det gamle eventyr. Men desværre er det bare den samme historie, med nogle andre illustrationer.