Forvandlingens metode af Édouard Louis

af d. 4. marts 2023

301

2022

2022978-87-02-36453-8

Changger: méthode (på dansk ved Francois-Eric Grodin)

Den franske forfatter Édouard Louis stormede for ganske få år siden ind på den litterære verdensscene, hvor han er blevet lidt af en sensation med sine autofiktive bøger, der handler om en opvækst i et ludfattigt og dysfunktionelt miljø i en nordfransk afkrog.

For ganske nyligt barslede forfatteren med endnu en autofiktiv roman, der hedder ”Forvandlingens metode”.

Bogen handler om forfatterens intense ønske om, at flygte fra sin ludfattige og dysfunktionelle barndom. Med ønsket om flugt menes der både at flygte langt væk fysisk fra den nordfranske flække, hvor han er vokset op, men i lige så høj grad at slippe væk fra et miljø, hvor ringe skolegang, fattigdom og fysisk og psykisk vold er hverdag.

Édouard Louis klarer sig godt i skolen og det fører ham i første omgang til, som den første i familien, at blive optaget på gymnasiet i den nærliggende provinsby Amiens. Her møder han andre unge, der især kommer fra bedre økonomiske kår, mennesker som introducerer unge Édouard for klassisk musik, litteratur og et helt andet dannelsesniveau end hvad han er vant til. Han kommer på besøg hos de andre unge og skal lære basale ting som, at hverdagstøj ikke behøver være krøllet joggingtøj og at man ikke behøver spise alt mad med hænderne, men derimod med bestik – og bestikket behøver man ikke holde på som en bonderøv, man behøver ikke opføre sig som en bonderøv fordi ens familie består af bonderøve.

Senere melder ønsket sig om at flytte til Paris for at blive optaget på et af landets fineste universiteter. Det handler dels om at blive bedre uddannet end hans egen familie fordi viden er magt, men det handler også om at få hævn over sin barndom og over dem, som har set ned på ham og mobbet ham. Det handler også om fysisk at komme endnu længere væk fra familien og få en frisk start i livet – selvom der er virkelig mange ting, som skal læres eller indhentes når man er vokset op på samfundets absolutte bund, hvor det ikke er en selvfølge, at man kan spise sig mæt hver dag selvom man vokser op i 1990´erne.

Bogen handler dels om flugten fra en barndom og et miljø som forfatteren ikke ønskede sig. Men – bogen handler i lige så høj grad om de mennesker, som forfatteren møder på sin vej, som han lærer af og som bliver en slags trædesten på hans videre vej ud i verden. På vej mod en fremtid, hvor man måske når at opdage, at rige og indflydelsesrige mennesker alligevel ikke var sagen fordi de ser ned på mennesker, der ikke er født med en guldske i en vis legemsdel.

”Forvandlingens metode” er en bog om at finde og genopfinde sig selv. Det er en rystende og modig bog, der viser, at det er hårdt på bunden af samfundet og at der er langt flere mennesker end vi aner, der fortsat lever i stor fattigdom i vores del af verden.

Bogen er velskrevet og intelligent og kan varmt anbefales.