Far South af Rodolfo Santullo & Leandro Fernandez

af d. 16. juni 2021

101

2021

9788793952409

Far South - Oversat af Lea Mejdahl Christiansen

Far South foregår i et ikke navngivet sydamerikansk land, måske i 50’erne. Omdrejningspunktet er barejeren Montoya. En fåmælt bister type der står stille bag sin bardisk og pudser glas. Han tager sig af sine kunder, både dem der vil ham ondt, og dem der generer hans kunder, for Montoya er både den dømmende, den udøvende og lovgivende magt. Dette får man et eksempel på i første historie, Montoys regler, hvor en kunde kommer ind og lægger en revolver på disken. Han er tydeligvis ude på hævn, da Montoya har skudt hans bror i baren aftenen før. Broren var et svin og had it coming, må man sige. Men slutningen vender det hele på hovedet, hævner og barejer skilles i respekt for hinanden.

Det er ikke nogen stor historie, og sådan kan man have det med flere af de 6 fortællinger, hvis det ikke lige var for at de som helhed hænger sammen. De forskellige personer flettes ind i hinandens liv, og når man har læst sidste side, sidder man tilbage med følelsen af at have læst noget unikt. Alle brikkerne falder på plads.

Udover Montoya er legenden Caprincho López stærkt medvirkende til at gøre albummet fængslende. Gennem flere af fortællingerne høre man om den snedige tyv, der ridder gennem natten, og som ingen ved noget om, før der kommer penge på bordet og tungerne bliver løse. Albummets bedste historie er nok Fortæl legender, hvor en fremmed kommer ind på baren for at høre om Caprinchos opgør med et svin af en godsejer, der udnytter sine arbejdere mens han voldtager deres koner. En utrolig stærk historie.

Et andet fængslende element i albummet er farvelægningen. Da jeg bladrede igennem albummet blev jeg skuffet over de kedelige farver. Udover hvid er der kun 6 andre farver. Det ser forfærdeligt trist ud. Men da jeg havde læst halvdelen af de godt og vel 100 sider tog jeg mig pludselig i ikke at have lagt mærke til farverne. Historierne er så fængslende og rå, at de triste farver passer perfekt til de i øvrigt ret flotte illustrationer.

Det er barske, hårdkogte og rå historier. Det tætteste vi kommer på i tegneserieverdenen er nok Torpedo, faktisk både i tone og streg. Samtidig kommer jeg også til at tænke på Cheech Marin, der i filmen Desperado (1995) også står bag en bardisk og styrer slagets gang, mens hans kumpaner svaber blod op fra gulvet. Der skal også svabes en del blod i Montoys bar.

Far South er unægtelig et af de bedste album jeg har læst i år. Jeg er vild med den barske, kompromisløse tone der gennemsyrer de 6 historier, og jeg er lige så vild med den måde de hænger sammen på. Man sidder bare tilbage med et tilfreds smil, især med billedet på nethinden af Montoya, der står stille bag disken og pudser løs, mens hans to stamkunder nyder tilværelsen på hver deres måde; efter al den dramatik er alt som det plejer i Pulperia Bar.