Eternum 1 – Sarkofagen af Christophe Bec & Jaouen Salaün

af d. 11. oktober 2020

50

2020

978-87-93952-16-4

Eternum - le sarcophage - oversat af Lea Mejdahl Christiansen

Knap 300 år ude i fremtiden har vi naturligvis ødelagt jordens ressourcer, og fremmede galakser og planeter er for længst blevet udforsket, i søgen efter energi. Midt i Mælkevejen på minemånen Aldeman finder et hold minearbejdere en mystisk artefakt, en slags sarkofag.

Et rumskib med forskere bliver sendt afsted til månen, som man i mellemtiden intet har hørt fra. Da de ankommer, har der foregået et horribelt blodbad i et orgie af blod og sexvold, og man finder kun en enkelt overlevende.

På hjemvejen begynder der også at ske mærkelige ting ombord på rumskibet, og det bliver ikke bedre efter artefakten bliver åbnet.

Jeg kendte hverken Christophe Bec, der har skrevet historien, eller Jaouen Salaün, der har tegnet og farvelagt, men sikke et makkerpar. I Becs takkeklumme nævner han film som Alien, 2010 og Rumstation Jupiter som inspirationskilder, men han må nu også have skævet lidt til Det femte element. Alle er film jeg har set gentagne gange, så jeg blev naturligvis også grebet af denne historie. Dog har jeg læst den tre gange, måske er det alderen der trykker, men jeg blev mere forvirret end fornøjet efter første gennemlæsning. Hvis man ikke er helt skarp i koncentrationen kan nogle af sceneskiftene godt være lidt forvirrende, indtil man finder ud af, hvor man er henne i historien. Bl.a. er der en soldat med PTSD, som ikke helt er kommet i spil endnu, men han får nok en større rolle i de næste album, serien er en afsluttet trilogi. E-voke er aldrig rigtig faldet for samleudgaver, måske er vi læsere også bare blevet mere utålmodige med årene, påvirket af TV-serier der udkommer med hele sæsoner på én gang (tak Netflix). Men det kunne være fedt at have hele historien i et album!

En spændende historie i et mix af bibelsk mytologi, horror og rumeventyr. Selvom inspirationen fra førnævnte film er tydelige, sætter Bec nu også sit helt eget aftryk på fortællingen.

Salaün både tegner og farvelægger monumentalt smukt, jeg er helt væk i mange af illustrationerne. Sidernes opbygning er varierende og ikke så forvirrende, som man ofte ser i tegneserier. Her er der ikke brug for pile til at følge læseretningen. Samtidig bruger han effekten med at veksle mellem mørk og lys baggrund, der gør albummet mindre monotont og dystert.

Et gribende flot værk der bevæger sig over flere gennemlæsninger, og går fra tre til fem stjerner! En virkelig fed oplevelse!

Lån tegneserien på Bibliotek.dk